Zo’n vijfhonderd demonstranten zijn zondagmiddag naar Lunetten gekomen om te protesteren tegen de verbreding van de Ring Utrecht. Ze noemen het plan van de regering een ‘ramp voor stad en natuur‘.
Om het fileprobleem aan te pakken wil het kabinet de komende jaren diverse snelwegen verbreden, waaronder de Ring Utrecht vanaf 2018. Minister Schultz heeft Rijkswaterstaat opdracht gegeven de A27 tussen Lunetten en Rijnsweerd aan te passen van zes naar zeven banen. Ook wordt de verbindingsweg van de A28 naar de A27 verbreed en gaat knooppunt Rijnsweerd op de schop. Tot 20 juni kunnen inwoners van Utrecht bezwaar maken tegen de plannen.
Tegenstanders vrezen voor geluidsoverlast en luchtverontreiniging. Bovendien moet voor de A27 een stuk van het bos Amelisweerd verdwijnen. Zondag vond in de brandende voorjaarszon op een groenstrook nabij station Lunetten een protestmanifestatie plaats. Kerngroep Ring Utrecht, een samenwerkingsverband van milieuorganisaties, politieke partijen en lokale bewoners, had duizend deelnemers verwacht maar het werd de helft.
Roland Pereboom van Kerngroep Ring Utrecht lichtte de manifestanten toe dat de plannen voor de verbreding van de snelwegen te ingrijpend zijn, zowel op de korte als op de lange termijn. ,,Het begint al met bouwoverlast, hoge uitvoeringsrisico’s en acht jaar verkeerschaos. Opnieuw wordt Amelisweerd gekapt en andere natuur aangetast. De luchtkwaliteit neemt af en de geluidsoverlast neemt toe.”
Het plan lost volgens Pereboom de files tijdens de spits in stad en regio niet op, maar laat die op sommige plekken juist toenemen. ,,Bovendien kun je binnen de stad niet verbreden en door de enorme verkeersaanzuigende werking vanwege de snelwegverbreding loopt het daar vast.” Per saldo neemt de verkeersveiligheid af, zo blijkt uit onderzoek. ,,Buiten de Ring neemt het verkeer namelijk toe met meer files door ongelukken en incidenten als gevolg.”
Een jaar of tien geleden liet een ambtenaar van het planologisch bureau (of hoe dat ook heet…) de wereld al weten, dat meer wegen geen oplossing voor het file probleem is. Sterker nog…het zou hierdoor alleen maar verergeren. Zelden zulke wijze woorden uit de mond van een ambtenaar horen komen. Zijn gelijk wordt elke dag weer bewezen.
Degenen die overigens het hardst over de files klagen, zijn dezelfden als degenen die deze veroorzaken. De mannen en vrouwen, die elke dag van A naar B reizen, vaak over een afstand van 100km. of meer, terwijl ze gewoon in hun eigen omgeving blijven wonen.
En als het klagende volk dan niet wil luisteren moet het misschien verplicht worden om binnen een radius van zo’n 15 kilometer een baan te vinden…desgewenst met omscholing. Geloof me…als dit op deze wijze wordt aangepakt verdwijnen de files binnen een jaar. Het bedrijfsleven, dat net zo hard klaagt, moet dan natuurlijk wel afzien van al die tijdelijke contracten, want ook dit drijft mensen tot het solliciteren in afgelegen locaties.
Zelf roep ik ook al jaren dat er veel meer mensen nodig zijn om ook de b c d enzovoort wegen te gebruiken.
U bent tegen open grenzen begrijp ik?