kropsdam
In Kropsdam is iedereen gelukkig

De fictiefilm Grijs is ook een kleur en de documentaire The Origin of Trouble behoren met speels gemak tot de beste afstudeerfilms van de Nederlandse Filmacademie in de afgelopen twee decennia.

Egodocumenten en terugblikken op de jeugd zijn voorname thema’s van lichting 2016. Opvallend is dat nogal wat films zich afspelen op het platteland. De weidse schoonheid van het Nederlandse landschap vormt veelal de achtergrond van pakkend drama. In de film In Kropsdam is iedereen gelukkig van regisseur Joren Molter staat een pechvogel centraal die buitengesloten wordt van de hechte leefgemeenschap van het Groningse dorpje Kropsdam. Zijn uitsluiting wordt op droogkomische wijze verbeeld.

De brave Lammert wordt namelijk verdacht van het maken van een deal met energiebedrijf GreenNow, terwijl de man het toch goed bedoelt met zijn pleidooi voor groene energie. Het leven in zo’n klein dorp is best beklemmend voor iemand die tot buitenstaander wordt gemaakt. Brit Snell schreef het scherpe scenario en onder regie van Joren Molter is hier sprake van een pakkend en ingetogen drama. Vooral het gebruik van droge humor maakt de film memorabel. Als Lammert een brood probeert te kopen in de plaatselijke bakkerij levert dat een tamelijk hilarische en pijnlijke scène op.

grijs-is-ook-een-kleur
Grijs is ook een kleur

Grijs is ook een kleur van regisseuse Marit Weerheijm en een scenario van Saar Ponsioen is een indrukwekkende fictiefilm. De jonge Cato heeft te maken met haar oudere broer die thuis komt na een zelfmoordpoging. Het meisje weet maar niet tot hem door te dringen, hij sluit zich totaal af van zijn omgeving. We beleven het familiedrama door de ogen van Cato hetgeen de film extra aangrijpend maakt. De jonge actrice Cécilia Vos als de gekwelde Cato zet een ijzersterke rol neer. Over de hele linie wordt trouwens sterk geacteerd.

Er is een tikje absurdisme ingebracht in de vorm van een vreemde man met nepvleugels die op de achtergrond rond scharrelt. Misschien is hij wel de engel die de broer van Cato komt redden? Alles is raak getroffen in Grijs is ook een kleur, het drama is aangrijpend en nergens jankerig. Best moeilijk als het over zelfdoding gaat. De bitterzoete toon van het verhaal is opmerkelijk. Van de makers van deze opmerkelijke film zullen we in de toekomst waarschijnlijk nog wel meer horen.

The Origin of Trouble
The Origin of Trouble

De documentaire The Origin of Trouble van regisseuse Tessa Pope is evenzeer aangrijpend, maar bevat ook aanstekelijke humor. De regisseuse heeft de complexe band met haar vader weten te ontrafelen. Hij was tijdens haar jeugd een afwezige man die meer met zijn werk bezig was dan met zijn gezin. Tessa is hier nog steeds boos over, terwijl haar vader moedig haar indringende bevragingen ondergaat. Wat de confrontatie tussen vader en dochter zo bijzonder maakt, is de laconieke wijze waarop Tessa’s pa reageert op haar vragen.

Tijdens de emotionele climax blijkt dat de man wel degelijk schuldgevoelens heeft. Dat er alsnog een verzoening plaats vindt tussen beiden heeft een enorme emotionele lading. Met gebruik van archiefbeelden, foto’s en getuigenissen van familieleden is zo een veelomvattende en herkenbare familiekroniek ontstaan. Het sterke camerawerk en de messcherpe montage dragen bij aan deze opmerkelijke documentaire. In de aftiteling volgt de mededeling dat de moeder van Tessa, die al jaren gescheiden is, tijdens de opnamen is komen te overlijden. Het levert een extra aanslag op de traanklieren op.

brengmenaartzuiden
Breng me naar ‘t zuiden

Breng me naar ‘t Zuiden van regisseuse Froukje van Wengerden is eveneens een documentaire die veel ontroering teweeg brengt. De filmmaakster voelde zich altijd gevangen in het hoge noorden van Friesland. Haar droom was om met haar stiefvader over de rivieren weg te varen naar het zuiden. Dat doen ze dan ook en varen via Nederland en België naar Frankrijk. Onderweg stoppen ze geregeld om kennis te maken met rivierbewoners.

De essentie van de documentaire is echter dat Froukje en haar stiefvader naar elkaar toe groeien gedurende de reis, het is de emotionele onderstroom van de film. In deze film wordt treffend weergegeven hoe belangrijk de relatie tussen vader en kind is. De prachtige opnamen van de wereld der rivieren geven het geheel extra cachet. De overige afstudeerfilms kunnen niet tippen aan deze vier hoogtepunten, al zijn de meesten degelijk gemaakt.

Clan
Clan

De speelfilm Clan van regisseuse Stefanie Kolk handelt over een commune op het platteland. Een vrouw in een zwarte regenjas probeert deel uit te maken van de hechte gemeenschap. Niemand kent haar, ze weten niet wat ze met haar aan moeten. Clan heeft een intrigerend idee, het geheel is helaas te vaag uitgewerkt.

Dark_Machine
Dark Machine

Dark Machine van regisseur Sander van Dijk is een moedige poging om een Nederlandse genrefilm te maken. Het is een soort thriller waarbij de overdreven voice-over de spanning eruit haalt. Desondanks is het best een vermakelijke film.

Eigen
Eigen

Eigen van Malu Janssen gaat over een eeneiige tweeling die onder leiding van een spiritueel begeleidster op zoek gaat naar het ware in hun zelf. De film voelt als een overspannen therapiesessie en weet niet te boeien.

2Gether
2Gether

De documentaire 2Gether van Ava Meijer is een poging om een pubervriendschap van de regisseuse te analyseren. Meijer moest van haar oorspronkelijke idee afzien toen haar vriendin Nauli afhaakte voor deze documentaire. Met de vervangende pubervriendinnen Storm en Sieuwke heeft Meijer geen beklijvende documentaire gemaakt.

nachtelijk-halfrond
Het nachtelijk halfrond

Het nachtelijk halfrond van Paul de Ruijter werd gefilmd op het noordelijkste puntje van Europa. Het is een impressie van de wijze waarop de bewoners de twee befaamde maanden zonder zon ondergaan. Behalve enkele fraaie abstracte beelden boeit de documentaire niet genoeg.

cargo
Cargo

Cargo van Marina Meijer speelt zich af op een gigantisch cargoschip dat booreilanden op de Noordzee aandoet. Het handelt over de kameraadschap van de zeelui. Wat vooral indruk maakt zijn enkele prachtige beelden van de woeste zee. Dit is een degelijke documentaire.

The_Mechanics
The Mechanics

The Mechanics van regisseur Olivier Garcia is een onverwacht ontroerende documentaire over makers van bewegende machines die zijn samengesteld uit metaal en hout. Dat zijn de automaton’s. De bevriende makers Paul Spoon en Will Jackson staan centraal in deze redelijk inventieve documentaire. De staaltjes vakmanschap die getoond worden, zijn verbluffend. De film is een fraaie ode aan deze onvergetelijke mannen.

Red_Giant
Red Giant

De jaarlijkse kennismaking met het werk van de special effects filmmakers valt altijd uit de toon tussen het overige afstudeerwerk. Red Giant biedt weliswaar fraaie beelden van ons sterrenstelsel, maar verder eigenlijk niets.

Ulrik van Tongeren

Eindexamenfilms Nederlandse Filmacademie Lichting 2016. Op 30 juni, 1 juli en 2 juli zijn de besproken eindexamenfilms te bezichtigen in filmmuseum Eye te Amsterdam.

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*