the-neon-demon

De Deense regisseur Nicolas Winding Refn is een provocateur. Zijn nieuwste film The Neon Demon werd eerder dit jaar met veel boegeroep ontvangen op het filmfestival van Cannes. Een horrorfilm met satirische trekjes, in alle opzichten een typische Winding Refn productie. De regisseur houdt van kleurrijke beeldtaal, een traag tempo en maakt veelvuldig gebruik van de nodige onderhuidse dreiging. Tevens is de regisseur liefhebber van bloederig geweld.

Hoofdpersoon Jesse, gespeeld door Elle Fanning, is een 16-jarig meisje uit de provincie dat fotomodel wil worden in het verdorven Los Angeles. Verdorven is het sleutelwoord in het universum van Winding Refn. De suspense van The Neo Demon is erin gelegen of de jonge en naïeve Jesse weet te overleven in de grimmige jungle van de Amerikaanse stad. Veel plot heeft de film niet. We zien hoe het meisje audities afloopt en collega-fotomodellen leert kennen. De mannen op haar pad zijn duistere en ranzige types, roofdieren die graag hun tanden zetten in het maagdelijke meisjesvlees.

Volgens de regisseur is zijn film beslist geen satire op de modewereld omdat elke uiting over mode dat bij voorbaat al is. Desondanks oogt zijn visie op het modemilieu als een grillige satire en lijkt het erop alsof hij zich niet werkelijk verdiept heeft in het leven van fotomodellen. Het wereldje waarin de exploitatie van jonge vrouwen plaatsvindt, is de ideale kapstok voor Winding Refn om er een duister en uitzinnig pervers drama van te maken.

‘Schoonheid is niet alles, het is het enige’, zou de sleutelzin van de film zijn. Er zijn veel meer van dergelijke lege kreten te horen in deze vertelling. Winding Refn is een regisseur die het niet van woorden moet hebben. Zijn grote kwaliteit is om met beelden een angstaanjagende dreigende atmosfeer te scheppen. Na het uiterst ranzige Bangkok in zijn vorige film Only God Forgives (2013) is de wijze waarop hij nu Los Angeles in beeld brengt weer een kunststukje van verdorvenheid.

Dat de acteurs meer lijken te poseren dan acteren, helpt mee aan het bevreemdende effect van de film. The Neon Demon is als een koortsige nachtmerrie waarbij geloofwaardigheid van ondergeschikt belang is. Toch is dit een film waar je naar blijft kijken. Op de een of andere manier weet de provocerende Deen je aandacht gevangen te houden. Het optreden van Elle Fanning als Jesse is de enige acteerprestatie in The Neon Demon die ertoe doet. Ze weet feilloos de naïviteit, maar ook de doortraptheid van het meisje voor het voetlicht te brengen.

The Neon Demon is absoluut geen diepgravende bespiegeling over vrouwelijke schoonheid en de exploitatie van fotomodellen. Het is gewoon een typische Winding Refn film over de slechtheid en perversiteit van de mensheid. Kers op de taart is een vrouwelijk personage dat de liefde bedrijft met een lijk.

Ulrik van Tongeren

The Neon Demon (Cinéart, 2016), vanaf 14 juli in de bioscopen.

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*