De Coca-Cola Company en PepsiCo hebben van 2011 tot 2015 bijna honderd Amerikaanse gezondheidsorganisaties gesponsord. Daarmee werd onder meer beïnvloeding van onderzoek naar diabetes beoogd.
Volgens een studie van de Universiteit van Boston, gepubliceerd in American Journal of Preventive Medicine, hebben de twee frisdrankgiganten van 2011 tot 2015 aan 96 gezondheidsorganisaties geld geschonken. Drieëntachtig organisaties hebben uitsluitend geld aanvaard van Coca-Cola, een van PepsiCo en twaalf van beide bedrijven.
Bovendien ontdekten de onderzoekers Daniel Aaron en Michael Siegel dat Coca-Cola en PepsiCo gedurende deze periode campagne hebben gevoerd tegen 28 Amerikaanse wetsvoorstellen die erop gericht waren om de frisdrankconsumptie te beperken. De onderzoekers waren zeer verbaasd dat ook de Amerikaanse Diabetesvereniging en het Diabetesonderzoeksfonds op de lijst blijken te staan van organisaties die sponsoring van de frisdrankproducenten hebben aanvaard.
Volgens Aaron en Siegel hanteren Coca-Cola en PepsiCo exact dezelfde handelswijze als de tabaks- en alcoholindustrie. ,,De frisdrankproducenten misbruiken bedrijfsfilantropie als een marketingtruc om de gezondheidsorganisaties die anders tegen hun producten zouden pleiten het zwijgen op te leggen”, aldus de onderzoekers. Ze roepen gezondheidsorganisaties op om fondsen van soortgelijke bedrijven in de toekomst te weigeren.
De consumptie van suikerhoudende frisdrank is de laatste jaren veelbesproken omdat er een duidelijke link bestaat met de ontwikkeling van obesitas, diabetes en hartziekten. In 2013 bleek na onderzoek onder ruim 300.000 frequent frisdrank drinkende Europese personen dat bij 12.000 mensen diabetes van het type 2 ontstond. Wetenschappers trokken de conclusie dat door het dagelijks nuttigen van een blikje suikerhoudende frisdrank de kans op diabetes van het type 2 met 22 procent wordt verhoogd.
Zeer angstwekkende ontwikkeling.