Zilveren Kruis komt afspraak terugbetaling niet na

13

Burgers die aan zorgverzekeraar Zilveren Kruis over 2015 gespreid 375 euro eigen risico hebben betaald en geen of minder ziektekosten hebben gemaakt, wachten al een half jaar op terugbetaling.

In Nederland betaalt iedereen van 18 jaar of ouder elk kalenderjaar de eerste 385 euro van verzekerde zorgkosten zelf. Het verplicht eigen risico geldt alleen voor de basisverzekering. Mensen met een laag inkomen die willen voorkomen dat ze in één keer het totaalbedrag moeten overmaken, kunnen in overleg met de zorgverzekeraar een betalingsregeling treffen. Bijvoorbeeld door gedurende tien maanden vooraf gespreid te betalen.

Indien in een dergelijk geval aan het einde van het jaar blijkt dat de cliënt minder of helemaal geen aanspraak heeft gemaakt op de 385 euro eigen risico, dan stort de zorgverzekeraar in het tweede kwartaal van het nieuwe kalenderjaar het teveel ontvangen geld in de regel terug. In de regel, want bij Zilveren Kruis, de grootste zorgverzekeraar in Nederland, maken ze er wat dat aangaat een potje van.

Bij de Bijstandsbond in Amsterdam komen klachten binnen van mensen die nog steeds in afwachting zijn van terugbetaling van het teveel vooraf betaalde eigen risico. Het betreft cliënten in de bijstand die een basisverzekering hebben afgesloten bij Zilveren Kruis en die gedurende 2015 in tien termijnen een vast bedrag hebben overgemaakt om te voldoen aan de door de overheid verplicht gestelde 375 euro eigen risico. Zilveren Kruis zegt dan toe dat in april van het nieuwe kalenderjaar het restbedrag wordt teruggestort.

Volgens de Bijstandsbond zijn diverse bijstandsgerechtigden nog steeds in afwachting van terugbetaling. ‘Mensen die in februari met Zilveren Kruis belden, kregen te horen dat het teveel betaalde bedrag pas in oktober zou worden uitbetaald, wat niet geschiedde. Als ze nu bellen, krijgen ze te horen dat het pas in december wordt uitbetaald. Dat is schandelijk laat.’ Overigens is Zilveren Kruis telefonisch bijzonder moeilijk bereikbaar. Wachttijden van 10 minuten tot een kwartier zijn geen uitzondering.

Share Button

2 Reacties op Zilveren Kruis komt afspraak terugbetaling niet na

  • Sakina Saouti schrijft:

    Problemen met je zorgverzekeraar? Dan kan je bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) terecht. Zij behandelen deskundig en onpartijdig klachten van consumenten rond de zorgverzekering. Bekijk de procedure: https://www.skgz.nl/procedure/

  • Zilveren Kruis schrijft:

    Direct een kort geding starten als Zilveren Kruis wederom zo doet in 2017 enz ook plaatsen op twitter enz

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Nieuwsbrief
Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief:
Rubrieken
Volg ons op twitter