leconomie_du_couple

Scheiden doet lijden wordt op uitmuntende wijze uit de doeken gedaan in de Belgisch-Franse film L’Economie du Couple. Regisseur Joachim Lafosse heeft op ingetogen en indringende wijze een familiedrama vormgegeven.

Boris (Cédric Kahn) en Marie (Bérénice Bejo) liggen in scheiding na vijftien jaar huwelijk. Boris bewoont een aparte kamer maar na de officiële breuk met zijn vrouw moet hij het huis en zijn schattige tweelingdochtertjes verlaten. Het paar heeft een ingewikkelde dienstregeling samengesteld van de dagen waarop hij of zij voor de kinderen zorgt. Het huis is door Marie gekocht met geld van haar ouders. Boris heeft het opgeknapt, met bloed, zweet en tranen zoals hij het zelf verwoordt.

De hamvraag die zich voortdurend opdringt, is wie het meest in het huis gestoken heeft. Een huwelijk is tevens een zakelijke transactie en als er onroerend goed in het spel komt, wordt het al helemaal ingewikkeld. Omdat Boris werkloos is wil hij de woning pas verlaten zodra hij zijn beoogde vijftig procent aandeel in de woning uitbetaald heeft gekregen. Fascinerend hoe in deze film de overheersende rol die geld binnen een relatie speelt uiteen wordt gezet. Die insteek zorgt er tevens voor dat de film onsentimenteel is, en dat is zeker verfrissend.

Bijkomend probleem is dat Boris zich niet los kan maken van de relatie, hij vernedert zichzelf voortdurend. Ondertussen walgt Marie van hem, haar vijandige blikken spreken boekdelen. Het is ongemakkelijk het steekspel tussen beide personen te aanschouwen. De wijze waarop Boris en Marie elkaar psychologisch kwellen en treiteren doet het gniffelen verstommen. De dochtertjes zitten er bij zodra er geruzied wordt. Een echtscheiding kan uitmonden in een ware loopgravenoorlog.

L’Economie du Couple toont met aansprekende details hoe dit uit elkaar vallende gezin de dagen doorkomt. Bijna de gehele film speelt zich in de woning af, hetgeen een tamelijk claustrofobisch effect sorteert. Ondanks dat is de film verre van statisch. Technisch soepel en in een rustig tempo wordt het reilen en zeilen van het gebroken gezin getoond. Marie heeft haar eigen tactiek bedacht om afstand te houden van Boris die voortdurend haar doen en laten verstoort.

Adembenemend voorbeeld hiervan is de scène waarin Boris de ongenode gast is tijdens een genoeglijk etentje van Marie en haar vrienden. Dat zijn ook nog eens de ex-vrienden van Boris wat de situatie extra ongemakkelijk maakt. Lafosse is ondertussen een expert geworden in het maken van problematische familiedrama’s. In L’Economie du Couple weet hij met een lichtheid van toon en humor het drama nog enigszins draaglijk te houden, al blijft het pijnlijk om naar de ruïnes van een stukgelopen relatie te kijken.

Ulrik van Tongeren

L’Economie du Couple (2016, September Film Distribution), vanaf 27 oktober in de bioscopen.

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*