Onrust in de rust

core_shift

Geluidskunstenaar Mike Kramer is naast muzikant ook organisator van concerten en exposities in kunstencentrum Signe Kus te Heerlen. Voorafgaand aan de expositie ‘Rhythm‘ benaderde hij kunstenaar Hans Keuls met de vraag of hij middels geluid mocht reageren op werk van hem. Mike had specifiek twee schilderijen op het oog, ‘In The Heat of The Summer’ en ‘Rainy Midnight Blues’, en het project was geboren.

Tijdens de expositie in september konden bezoekers met een koptelefoon luisteren naar de composities van Mike Kramer en gelijktijdig de twee schilderijen van Hans Keuls bekijken. De werken zijn abstract en bij het ene schilderij overheerst de kleur geel en bij de andere blauw. De veldopnames van Mike, uitgebracht op de cd Rhythm In The Field, nemen de luisteraar op sleeptouw.

De eerste compositie is lichter van aard dan de tweede, waarvoor meer zware en dreigende geluiden zijn opgenomen. Voordat ik de opnames beluisterde, had ik mij niet in het concept verdiept. Werd aangenaam verrast vanwege de uiteenlopende sferen die de composities bij mij wisten op te roepen. Met de achtergrondinformatie wordt het werk nog interessanter dan het al is. Mooie uitgave die het werk van Hans Keuls een extra dimensie geeft.

Trouwe lezers van deze experimentele muziekrubriek hebben al de nodige releases van Core Shift, het ambient project van Mike Kramer, voorbij zien komen. De laatste release, the slow shifting of parallel interpretations of life, is een prachtig volwaardige cd waarop voortgaande string-synth geluiden een belangrijk aandeel vormen.

De vijf tracks, waarvan de laatste een chill versie is van de eerste track Liquid Colors, zijn onrustiger dan voorgaande releases van Core Shift. De langgerekte tonen creëren weliswaar de nodige rust, maar de beats zijn meer uptempo, zonder dat het dansbaar wordt in de gangbare zin van het woord.

De muziek is desondanks meditatief van karakter, waarbij de geest door de diverse geluidslagen continu geprikkeld wordt om helder en alert te blijven. Mike Kramer weet zowel met veldopnames als met digitale middelen de luisteraar los te rukken van het jachtige bestaan, zonder die gejaagdheid uit het oog te verliezen. Hij verwerkt dat aspect eveneens in zijn muziek.

Jan Kees Helms

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Rubrieken