Vanwege de uitbreiding van Lelystad Airport verdubbelt niet alleen het vliegverkeer in 2019 maar dalen de bulderende toestellen veel te laag over oude woonkernen in Overijssel. Inwoners zijn een petitie gestart.

Een burgerinitiatief om het vanaf 2019 sterk toenemende ‘zware’ vliegverkeer richting Lelystad Airport veel hoger en dus stiller over het Overijsselse Vechtdal te sturen, wordt massaal gesteund. De petitie ‘Red Overijssel! Aanvliegroute kán hoger. Móet hoger!’ die onlangs via de website Petitie.nl online verscheen is inmiddels door 7.020 mensen ondertekend. Steunbetuigingen komen ook uit de wijde regio, zoals Nijverdal, Hasselt, Zwolle, Raalte en zelfs Almelo.

Het huidige kabinet besloot in 2015 dat Lelystad Airport vakantievluchten moet gaan opvangen waar op Schiphol geen plaats meer voor is. De Amsterdamse luchthaven zit dicht tegen de capaciteitsgrenzen aan die in 2008 met omwonenden zijn afgesproken om in de periode tot en met 2020 de geluidshinder binnen de perken te houden. Om de luchthaven in Lelystad geschikt te maken voor zwaardere vliegtuigen, zoals de Boeing 737 en Airbus A320, zijn wel uitvoerige aanpassingen nodig.

Naar aanleiding van de lancering van de online-petitie heeft de Twentse politicus Omtzigt (CDA) Kamervragen gesteld. Hij wil dat de belangen van de inwoners van Overijssel worden meegewogen en dat de aanvliegroutes richting Lelystad hoger komen te liggen. Omtzigt is van mening dat de inwoners van Overijssel niet zijn geïnformeerd en geen kans hebben gehad om hun zegje te doen. „Voor zover ik het nu kan zien, zijn de inwoners voor het blok gezet en was van open vizier bij de overheid geen sprake”, zegt hij in De Stentor.

Hoewel de oostelijke provincies ervoor hebben gepleit dat vliegtuigen van en naar Lelystad op minimaal 6.000 voet (1,8 kilometer) hoogte boven het ‘oude land’ vliegen, gaat dat volgens Omtzigt niet lukken. Dat is vooral nadelig voor Salland, het Vechtdal, Zwolle en Kampen. „De daling wordt boven het oude land al ingezet, waardoor het niet lukt om boven de 6.000 voet te blijven”, aldus secretaris Johan Weggeman van de Alderstafel Lelystad.

De Alderstafel Lelystad is een omstreden adviesorgaan waarin rijk, Luchtverkeersleiding Nederland, vliegveld en betrokken provincies en gemeenten afspraken maken over aanvliegroutes van en naar Lelystad Airport. Volgens Omtzigt zijn de inwoners van Overijssel niet bij de Alderstafel betrokken. „Dit gebied is niet meegenomen en de inwoners wisten nergens van. Bovendien zijn de aanvliegroutes pas ingetekend nadat de milieu-effectrapportage is gedaan.”

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jacqueline
7 jaren geleden

Aanvliegroute moet hoger!!!!
Dit kan niet door gaan!!

E de lange
6 jaren geleden

Wat een lawaai!!
De A1 is al een ramp! Maar nu ook nog die vliegtuigen erbij!!
Met noorder wind is het nog niet stil op het platte land.
Midden in Enschede is het stiller dan hier!!
Help!!

T.MOLENAAR INWONER RAALTE NOORD
6 jaren geleden

GEVLUCHT VOOR SCHIPHOL NAAR SALLAND EN NU BEGINT DE NACHTMERRIE OPNIEUW