De Britse regisseuse Amma Asante heeft een ambitieus historisch drama gemaakt over het controversiële huwelijk tussen een Afrikaanse prins en een Britse vrouw. Ondanks sterke vertolkingen van David Oyelowo en Rosemund Pike blijft A United Kingdom teveel hangen in nobele bedoelingen.

In 1947 ontmoet de Afrikaanse prins Seretse Kahma (David Oyelowo) op een feestje in Londen de Britse typiste Ruth Williams (Rosemund Pike). Dit heeft romantische gevolgen, ze willen al snel trouwen. Als aanstaande koning van Bechuanaland (tegenwoordig Botswana) kan Seretse niet zomaar in het huwelijksbootje stappen met een blanke typiste. Zowel het thuisfront in Zuid-Afrika als de Britse regering zijn hier fel tegen gekant. De prins zou later de eerste democratisch verkozen leider van Botswana worden.

Regisseuse Asante maakt graag films die gebaseerd zijn op historische feiten. Haar Belle (2013) gaat eveneens over een interraciaal huwelijk en is tevens een aanklacht tegen de slavernij. A United Kingdom staat in het teken van een verboden liefde en discriminatie. De wijze waarop de Britse regering het huwelijk van Seretse en Ruth probeert te dwarsbomen, heeft een koloniale ondertoon.

Bechuanaland was eind jaren ’40 een Brits protectoraat en rijk aan delfstoffen zoals diamant. Tevens grenst het land aan Zuid-Afrika. Groot-Brittannië wilde dat land, waar de apartheid werd uitgebouwd, te vriend houden. Die politieke insteek is ietwat simplistisch uitgewerkt. De Britten worden in de film nogal eendimensionaal neergezet. De strijd tussen het koppel en de slechte Britse bestuurders is bijna saai te noemen.

A United Kingdom is in de eerste plaats bedoeld als romantisch drama, maar de romantiek knettert nu niet bepaald van het scherm af. Seretse en Ruth zijn vooral beleefd en nobel in hun relatie; dit is liefde zonder scherpe kantjes. Het is aan de solide vertolkingen van Oyelowo en Pike te danken dat het een aangename film is om te bekijken. En zoals altijd is het visuele aspect in goede handen bij Asante. Er is sprake van een fraai contrast tussen de warme Afrikaanse kleuren en het kille grijze Engeland gecreëerd.

Ondanks de positieve kanten van de film is het een teleurstellend geheel geworden. Asante is een regisseuse die te brave films maakt, terwijl ze wel degelijk explosieve onderwerpen behandelt. Goede bedoelingen zijn blijkbaar geen garantie voor meeslepend drama.

Ulrik van Tongeren

A United Kingdom (Paradiso Film, 2016), nu in de bioscopen.

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*