NPO radio vuistdiep in commerciële muziekwereld

Lowlands

Nadat al eerder BNN/VARA vanwege commerciële praktijken onder verscherpt toezicht zijn gesteld door het Commissariaat voor de Media, zijn nu ook NPO Radio 2 en 3FM op de vingers getikt.

NPO Radio 2 en 3FM hebben zich volgens het Commissariaat voor de Media (CvdM) structureel voor het karretje van concert- en festivalorganisatoren laten spannen. Daarmee hebben de publieke zenders zich dienstbaar gemaakt aan commerciële belangen van een derde partij, hetgeen de Mediawet verbiedt. Om herhaling te voorkomen legt de toezichthouder de NPO bij toekomstige overtredingen dwangsommen op die kunnen oplopen tot een totaal van 700.000 euro.

De toezichthouder nam de NPO onder de loep naar aanleiding van klachten van Sky Radio Group en bekeek onder meer acties rond 3FM presents U2 in Ziggo Dome, het 15-jarig bestaan van Di-rect (3FM), Lowlands (3FM), Mysteryland en Racoon (Radio 2). In sommige gevallen werd de actie afgestemd op de start van de kaartverkoop dan wel op het tijdstip waarop het concert, het festival of evenement plaats zou vinden.

Dat blijkt onder andere uit mailwisselingen tussen NPO-medewerkers en festival- en concertenorganisatoren waar het Commissariaat uit put. Ook werden locaties vermeld en of het concert, festival of evenement nog niet was uitverkocht. Naast de overtreding van het zogeheten dienstbaarheidsverbod konden organisatoren van concerten en evenementen gebruik maken van de logo’s van Radio 2 en 3FM op kaartjes, flyers en posters.

Om herhaling te voorkomen kan het CvdM na 1 april 2017 een aantal lasten onder dwangsom opleggen. Telkens wanneer de publieke omroep afspraken maakt over acties waarbij het dienstbaarheidsverbod wordt overtreden, moet de omroep 25.000 euro per keer betalen, tot een maximum van 500.000 euro. De logo’s van Radio 2 en 3FM mogen niet zonder toestemming in licentie worden gegeven, op straffe van 10.000 euro per overtreding, tot een maximum van 200.000 euro.

Dat de NPO, waarvoor de burgers via de belasting gezamenlijk 635 miljoen euro betalen, steeds openlijker commerciële nevenactiviteiten onderneemt, bleek eind 2015. Het CvdM had BNN en VARA onder verscherpt toezicht gesteld omdat het tv-programma DWDD reclame had gemaakt voor een eigen pop-up restaurant. Onderzoek van de NRC maakte duidelijk dat deze omroepen de regels vaker overtreden. Ondanks het verscherpte toezicht bleven DWD en ook talkshow Pauw reclame maken voor concerten en RedBull, zonder daar overigens voor beboet te worden.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Nieuwsbrief
Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief:
Rubrieken
Volg ons op twitter