Wakker Dier promoot de haantjes van Lidl

Lidl gaat komend najaar ingevroren ‘duurzame’ haantjes verkopen. Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier is daar zo blij om, dat ze de supermarktketen gaat belonen met een radiospot.

Nee, het is bepaald geen verlate 1 april-grap. De vegetariërs en veganisten van Wakker Dier zijn een samenwerkingsverband aangegaan met het commerciële bedrijf Kipster, de zoveelste loot aan de zichzelf verrijkende duurzaamheidsboom. ‘Kipster is een nieuwe boerderij in Limburg die het milieu-, mens- én diervriendelijkste supermarkt-ei van Nederland wil produceren. Het is het eerste supermarkt-ei waarbij geen haantjes worden vergast of versnipperd’, meldt Wakker Dier enthousiast. Naast de Kipster-ei wordt ook de Kipster-haan aangeprijst.

Dat zit namelijk zo. Normaal gesproken worden eieren afkomstig uit de bio-industrie naar een kuikenbroederij getransporteerd waar ze met tienduizenden tegelijk in een zogenoemde broedstoof worden gestopt. Na gemiddeld 21 dagen komen ze uit waarna de haantjes worden gescheiden van de hennetjes. Omdat hanen nu eenmaal geen eieren leggen, worden jaarlijks zo’n 40 miljoen haantjes vergast of versnipperd. Het opvoeden van haantjes enkel voor hun vlees wordt in het algemeen als onrendabel beschouwd.

Er zijn biologische boeren die hanen opvoeden voor de slacht, maar Kipster brengt daar nu op grote schaal verandering in middels het distributiekanaal van Lidl. Hun eerste hanen groeien vanaf september op in een stal, maar de veehouder zegt ‘zo snel mogelijk’ een boer met buitenuitloop te vinden die de haantjes wil opvoeden. De stal die plaats biedt aan 48.000 hanen en leghennen wordt gebouwd in het Limburgse Wüsterveld. Volgens Wakker Dier is de stal ‘ontworpen met de nieuwste technieken op het gebied van milieu, maar zet daarbij dierenwelzijn voorop’.

De eieren van Kipster (hipster?) krijgen van de Dierenbescherming momenteel al drie ‘Beter Leven’ sterren toebedeeld. Zodra de Kipster-hanen in oktober in de Lidl-schappen liggen, zal Wakker Dier deze volgende stap belonen met een reclamespot op diverse radiokanalen. ‘We hopen zo een steentje bij te dragen om de stap van Lidl tot een succes te maken, zodat vele andere supermarkten hun voorbeeld zullen volgen.’ Naast Wakker Dier wordt Kipster ondersteund door de Dierenbescherming, Milieudefensie, Milieukeur en, uiteraard, Lidl.

Niet alle dierenbelangenorganisaties zijn even goed te spreken over de praktijken van Kipster. Zo kreeg de kortstondige campagne ‘Kippen houden is een eitje’, waarmee het bedrijf met name stadsbewoners aanspoorde zelf kippen te gaan houden in de achtertuin, op het balkon of dakterras, het behoorlijk te verduren. Daarvoor bood Kipster bouwpakketten à 600 euro te koop aan om zelf hokken te timmeren, inclusief zes kippen. ‘Het is buitengewoon treurig dat Kipster, onder het mom van een groen idee, kippen in de stad introduceert in veel te krappe hokken’, diende Animals Today hen van repliek.

Deze campagne kreeg daarentegen volop kritiekloze aandacht, vooral in de zogenaamde duurzame media. Zoals in de vorm van een ingezonden bijdrage van Kipster zelf op de website van OneWorld, iets wat niet anders dan een (al dan niet betaalde) advertentie kan worden genoemd. Ook door websites als Tuin&Balkon, Vroege Vogels radio, OnePlanetCrowd en De Groene Kapstok werd Kipster gepromoot. Een nieuw duurzaamheidsimperium is in wording.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Nieuwsbrief
Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief:
Rubrieken
Volg ons op twitter