In het thriller- en horrorgenre is het gemeengoed dat vrouwen ontvoerd worden door mannen. Er ontstaat dan een kat-en-muisspel. Hounds of Love van de Australische regisseur Ben Young is hiervan de overtreffende trap.
Het is 1987. Een echtpaar rijdt door de straten van de stad Perth in Australië op zoek naar een slachtoffer. De 17-jarige Vicky rebelleert tegen haar moeder en wil stiekem een feestje bezoeken. Ze krijgt van het echtpaar een lift waarna Vicky twijfelend op hun invitatie ingaat voor een joint en een drankje bij hen thuis. Niet wetende dat verkrachting en eindeloze martelingen tot de dood erop volgt haar te wachten staan.
De film tekent trefzeker de martelgang van het meisje. Door een wig te drijven tussen de ontvoerders is haar enige hoop op overleving. Hounds of Love is een zeldzaam beklemmende thriller waar de kijker zich maar niet van los weet te rukken. Het is zeker een ranzige film, maar ook briljant in het juist niet tonen van de gruwelijkheden. De ergste dingen gebeuren buiten beeld.
Grappig en verfrissend dat in de Zwitserse thriller Aloys van Tobias Nölle een vrouw het heft in handen neemt. Vera (Tilde van Overbeck) steelt in een bus een tas met tapes van privédetective Aloys Adorn (George Friedrich). Hijzelf is nu het onderwerp van observatie. Het is een intrigerend omdraaien van de rollen. Omdat Aloys contactgestoord is, maakt hem extra kwetsbaar.
Aloys is een trieste einzelgänger van middelbare leeftijd. Samen met zijn vader runt hij een detectivebureau. Wanneer pa overlijdt gaat hij gewoon verder met het speurwerk. Aloys heeft zich in feite opgesloten in een bunker. In het eerste deel van de film wordt de drukkende eenzaamheid van de man uit de doeken gedaan. Het dagelijkse observatiewerk is het enige lichtpuntje in zijn leven.
In het tweede deel verlaat regisseur Nölle het voorzichtige pad. De film wordt wild en onpeilbaar. Is Vera een reddende engel of treitert ze Aloys? Of is zij een product van de fantasie van de man en is hij krankzinnig aan het worden? Het ingenieus en sluw door elkaar heen laten lopen van fantasie en werkelijkheid maakt Aloys niet bepaald tot makkelijk kijkvoer. Het is aan de imposante rol van de Oostenrijkse steracteur George Friedrich te danken dat de film redelijk op de rails blijft.
Ulrik van Tongeren