Weggebruikers raken steeds vaker verblind door sterkere koplampen van tegenliggers. Alleen al in Groot-Brittannië leidt dit tot een groeiend aantal ongevallen.

Iedere weggebruiker die in het donker rijdt, kent het probleem. Het extreem felle licht van een naderende auto veroorzaakt een dermate grote kortstondige schittering waardoor je secondelang niets meer ziet. Het resultaat is extreem angstwekkend, de seconden lijken wel minuten te duren voordat je nachtvisie terugkeert. Ondertussen breng je je eigen leven en die van andere weggebruikers in gevaar.

Het licht van de koplampen van auto’s en motoren is vandaag de dag zo fel dat tegenliggers soms een paar tot wel tien seconden veel minder zien op de weg. Vooral oudere bestuurders van auto’s en motoren, fietsers en voetgangers hebben daar last van. De problemen begonnen al met de introductie van duurzame halogeenlampen. Het gebruik van het nog veel fellere HID-Xenon-licht met de blauwe uitstraling en het huidige populaire LED-licht leiden tot nog veel meer klachten, aldus de Daily Mail.

Fabrikanten beweren juist sterkere lampen in te bouwen om de verkeersveiligheid van bestuurders te vergroten, maar het tegendeel is het geval. Volgens cijfers van de Britse politie hebben felle koplampen in 2014 geleid tot 10 dodelijke ongevallen, 70 ernstig gewonden en 250 gewonden, een stijging van 11 procent in vergelijking met 2010. Tegenstanders echter beweren dat het aantal ongevallen door verblinding vele malen hoger ligt omdat de meeste voorvallen niet door de politie als zodanig worden geregistreerd.

De 70-jarige Engelsman Roy Milnes heeft de actiegroep Lightmare, een variant op nightmare (nachtmerrie) opgericht. Hij zegt inmiddels duizenden klachten van automobilisten te hebben ontvangen. Onder hen veel verkeersdeelnemers die letterlijk een pijnscheut voelen zodra een koplamp in hun ogen schijnt. Ook in de VS is Lightmare een campagne gestart. Wat volgens een deskundige in de Daily Mail helpt, is het permanent dragen van een bril met UV-filter.

Voor de langere termijn is aanpassing van de felheid van het licht de enige oplossing. De Britse regering erkent dat er een probleem kan zijn. Het Ministerie van Vervoer zegt dat Groot-Brittannië een akkoord heeft bereikt voor een glare-groep (‘extreme schittering’) als onderdeel van de expertgroep van de Verenigde Naties over voertuigverlichting. De groep zal eind dit jaar met een advies komen. Eventuele aanpassingen zullen echter worden toegepast bij de productie van nieuwe LED-koplampen, de huidige zullen ons blijven verblinden.

Door ravage

Een gedachte over “Toename verkeersongevallen door LED-koplampen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*