Kortrijk volgt bezoekers voor commercieel gewin

De Belgische stad Kortrijk gaat het doen laten van bezoekers nauwlettend in de gaten houden. Providers gaan hiervoor het gsm-verkeer vastleggen en analyseren.

Kortrijk zal binnenkort tot op tien meter kunnen zeggen waar bezoekers zich bevinden, wat ze doen en vanwaar ze komen. De stad wil zoveel mogelijk gegevens verzamelen en zal daarvoor samenwerken met gsm-providers. Onder het motto ‘meten is weten’ wil het gemeentebestuur ‘zeer gerichte beslissingen’ nemen. Het hiervoor opgestelde raamakkoord werd maandag door de voltallige gemeenteraad goedgekeurd.

De betrokken providers zullen analyses maken van het gsm-verkeer van de bezoekers van de stad. Ze weten bijvoorbeeld welke gsm waar en wanneer verbinding maakt met een mast of met het gratis wifi-netwerk en zullen die gegevens nauwkeurig verwerken en doorgeven aan de stad. Kortrijk krijgt op deze manier inzicht over de hoeveelheid mensen die de stad bezoeken, van waar ze komen, hoelang ze ergens blijven, waar ze overnachten en parkeren, en hoe ze zich verplaatsen.

„Deze informatie zullen we gebruiken voor allerlei beleidsdoeleinden”, aldus schepen Vandendriessche (Open VLD). „We zullen bijvoorbeeld exact te weten komen uit welke regio’s onze bezoekers afkomstig zijn aan de hand waarvan we promotiemateriaal op maat gemaakt hun richting op kunnen sturen.” De verkregen informatie van de gsm-providers zal vervolgens samengevoegd worden met die van camera’s en wifi-sensoren.

Volgens Vandendriessche is de privacy van de bezoekers niet in het geding. „De gsm-providers staan onder toezicht van de privacycommissie en bovendien geven ze niet door wie er wordt gevolgd, enkel welke gsm. Iedere gsm heeft een code en wij krijgen dus enkel info over die codes.” De privacywet zegt dat er geen problemen zijn met het doorgeven van persoonsgegevens zolang het niet mogelijk is om de persoon achter die gegevens te identificeren.

Het analyseren en doorgeven van gsm-gegevens is op zich niet nieuw. In Antwerpen wordt het al twee jaar in beperkte mate toegepast, maar ook in de zakenwereld is gsm-tracking geen onbekend begrip. Winkelketens gebruiken gsm-informatie van hun klanten bijvoorbeeld om te kijken waar ze een nieuwe vestiging kunnen openen. Maar Kortrijk is naar eigen zeggen de eerste stad die er zo ver in gaat. De Guldensporenstad wil een voorbeeld zijn voor andere steden en stelt hun net opgesteld raamakkoord dan ook graag beschikbaar.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Laatste reacties
Rubrieken