Een kleine tweehonderd inwoners van Onderbanken en Brunssum hebben voor de rechtbank in Maastricht beklag gedaan over de overlast van laagvliegende militaire vliegtuigen. Ze eisen financiële genoegdoening van de overheid.
De AWACS vliegen vanaf de naburige NAVO-basis in het Duitse Geilenkirchen op lage hoogte over beide Limburgse gemeenten en lozen daarbij geregeld kerosine. De vliegtuigen produceren op grondniveau een geluid van ruim 80 decibel, vergelijkbaar met dat van een F-16 straaljager op 1500 meter hoogte of een vliegtuig dat door de geluidsbarrière gaat. Hierdoor is de kans op hart- en vaatstoornissen vele malen groter dan in een doorsnee woning elders.
Een tiental vertegenwoordigers van de 180 inwoners die gezamenlijk beroep hebben aangetekend tegen de zoveelste negatieve beslissing van staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu (I&M) om geen financiële compensatieregeling toe te passen, deden hun relaas ter onderbouwing van de eis om schadevergoeding: 1.500 euro per persoon per jaar ervaren geluidsoverlast. De Raad van State vernietigde vorig jaar het besluit van I&M en vroeg om een betere belangenafweging. Vervolgens wees I&M de claim opnieuw af.
De gedupeerden mochten hun persoonlijke situatie toelichten en vertellen waarom ze vinden dat er gecompenseerd moeten worden. De rechter gaf tijdens de zitting veel ruimte aan de emoties van de ruim dertig aanwezige eisers. Het verweer van het ministerie kwam erop neer dat de staatssecretaris niet gaat over de vliegbewegingen van en naar de NAVO-basis. Daarnaast zou I&M er samen met Defensie alles aan doen om de gevolgen van de overlast te beperken. De bestuursrechter in Maastricht doet over maximaal 12 weken uitspraak.
Sinds 1982 worden vanaf de nabij gelegen militaire NAVO-basis in Geilenkirchen oefenvluchten uitgevoerd voor vliegers in opleiding. Aangezien het vliegveld slechts over één landingsbaan beschikt, stijgen en dalen de radarvliegtuigen met verouderde motoren pal over de eerder genoemde Limburgse dorpskernen. In een soortgelijke situatie werden eerder omwonenden van Schiphol en Maastricht Aachen Airport wél schadeloos gesteld door het rijk.