Deze week zijn de afstudeerfilms van de Filmacademie te zien tijdens het Keep an Eye Filmacademie Festival in EYE Filmmuseum en Drooglab te Amsterdam.
The Boys Next Door is de meest opmerkelijke documentaire van de twaalf eindexamenfilms die deze week in Eye Filmmuseum worden vertoond. Het Startblok is een Amsterdams woonproject bedoeld voor jonge vluchtelingen die net een verblijfsvergunning hebben gekregen (statushouders) en jongeren uit Nederland.
Regisseuse Bobby Fay Brandsen neemt deel aan een gewaagd sociaal experiment. Zij woont tijdelijk op een gang met drie vluchtelingen en filmt haar ervaringen op persoonlijke wijze. Motee uit Syrië, Meron uit Eritrea en Salihou uit Senegal hebben ondanks het gemis van hun achtergebleven families best pret in hun nieuwe land. Ze hebben alleen geen zin om Nederlands te leren, en ook op pandvergaderingen laten ze hun gezicht niet zien. Fay Brandsen is een idealistische vrouw die verbinding zoekt met de vluchtelingen. Het moet toch mogelijk zijn om ondanks de talloze culturele verschillen samen te leven?
Uit de documentaire blijkt dat dit niet mogelijk is, en aan het eind van de film laat Fay Brandsen ons zien dat ze oprecht ontdaan is over het mislukken van haar geliefde sociale project. The Boys Next Door is de enige documentaire die iets toont van de ontregelende sociale werkelijkheid waar we nu mee te maken hebben en waar het woord verbinding inmiddels een hole frase is geworden. Het is een ontluisterend document over de kloof tussen Nederlanders en mensen uit andere culturen.
Een andere documentaire die er boven uit steekt is Kristians Prelude van regisseur Winand Derks van de Ven. De 23-jarige Kristian is een ambitieuze jonge muzikant. Hij kan het ver schoppen maar zijn leven verandert drastisch wanneer een hersentumor bij hem gesignaleerd wordt. De jongen wil zijn wilde haardos behouden en tevens liedjes blijven maken in de spaarzame tijd die hem nog rest. Het is een aangrijpende documentaire omdat de Kristian tamelijk laconiek met zijn vreselijke lot omgaat.
In De Nieuwe Man van Arjen Sinninghe Damsté maken we kennis met Henk die met zijn bedrijf ‘De nieuwe man’ mannen ertoe wil aanzetten om hun kwetsbaarheid te tonen. Meer dan een beetje navelstaren is deze bleke documentaire helaas niet.
Een Onvergetelijk Afscheid van Cláudio de Oliveira Marques is een documentaire over zelfmoord. Een dierbare vriendin van de regisseur maakt abrupt een einde aan haar leven. Via gesprekken met mensen die zelfmoord overwegen en hun dierbaren die hiervoor vrezen, probeert de regisseur te achterhalen wat hun motieven zijn. Vraag is waarom de regisseur geen documentaire heeft gemaakt over zijn vriendin? De film mist een dergelijke persoonlijke invalshoek om te kunnen boeien.
Searching for Aliens van regisseuse Eva Julia Manneke gaat over mensen die naar buitenaards leven speuren. Rapper Lange Frans als bezeten buitenaards levenszoeker is de belangrijkste figuur in deze documentaire. De man heeft uiteraard de lachers op zijn hand. Ook dit is een nogal kleurloze en onbestemde documentaire.
Een aantal speelfilms behoort tot het beste van de afgelopen jaren. In de wandelgangen van de voorvertoning gonsde de naam regisseuse Zara Dwinger die een groot talent zou zijn. Met haar Sirene, over de 15-jarige puber Kay die worstelt met zijn identiteit, bewijst ze dat. Het is een intense speelfilm over de ontluikende vriendschap tussen Kay (Thor Braun) en zijn droommeisje, gespeeld door het fantastische acteertalent Olivia Lonsdale.
De film Zalig zijn de Onwetenden van Muck van Empel gaat over de vrouw Lola die met een circus meereist. Zij probeert zich af te sluiten voor nieuws over terroristische aanslagen. De dreigende sfeer in de film is raak getroffen en Hannah Boer zet een sterke rol neer als de labiele Lola.
Ons Aller Onkruid van regisseur Jos van Meerveld is een ambitieuze mozaïekfilm over mensen zonder moreel kompas. Veterane Petra Laseur steelt de show als kakmadam die stelend en liegend de dag doorkomt, totdat het noodlot toeslaat. Dit is een aangename zwarte komedie met rauwe randjes.
Bloed Kruipt onder regie van Laras Reinstar gaat over kickbokster Kim die emotioneel in de war is. Ze slijt haar dagen in de boksschool en heeft eigenlijk geen sociaal leven buiten haar sport. De film is nogal spartaans, bijna even vreugdeloos als hoofdpersoon Kim. De schurende rauwheid van het sportmilieu treft wel doel.
De tweede bijdrage van regisseur Jos van Meerveld aan het programma is de film Huidzeer . Het is een tamelijk bizarre vertelling over een man die door chronisch gebrek aan fysiek contact ernstige huidproblemen krijgt. De wijze waarop de man zijn probleem probeert op te lossen, werkt op de lachspieren. Van Meerveld heeft blijkbaar talent voor zwarte komedie.
Aimée van regisseur Daan Groot komt aan als een mokerslag. Dat is ongetwijfeld te wijten aan de sublieme vertolking van Beaudil Elzenga die het zeker gaat maken als actrice. Ze speelt hier studente Tessa die als escort haar brood verdient. Het meisje zit emotioneel in de knoop, ze kan geen greep krijgen op haar leven.
De afstompende seksuele contacten zijn talrijk en opmerkelijk rauw in beeld gebracht. Eens in de zoveel jaar duikt in het aanbod van eindexamenfilms een exemplaar op die verbaast vanwege de moed van de makers. Dit is er zo een.
Ulrik van Tongeren