Het museum wil de internationale kwaliteit van Heyboers oeuvre opnieuw belichten met een tentoonstelling van diens werk uit de periode 1956-1977.
Het Gemeentemuseum in Den Haag vindt dat bij velen een eenzijdig beeld is overgebleven van de in 2005 overleden beeldend kunstenaar Anton Heyboer. De man wordt vooral herinnerd als een excentriekeling die in gezelschap van vijf vrouwen een soortement van een zelf gebouwd poppenhuis in het Noord-Hollandse Den Ilp bewoonde. Dat hij daarnaast etsen en schilderijen maakte, is minder bekend.
In de jaren ’60 en ’70 werd werk van Heyboer aangekocht door het Museum van Moderne Kunsten (MoMA) in New York, getoond op de Documenta in het Duitse Kassel, en met grote tentoonstellingen geëerd in het Gemeentemuseum Den Haag en het Stedelijk Museum Amsterdam. In 1975 werd hij samen met David Hockney en Lucian Freud in LACMA te Los Angeles gepresenteerd als een van de belangrijkste Europese schilders van dat moment.
Veertig jaar na zijn laatste grote museale tentoonstelling wil het Haagse Gemeentemuseum de internationale kwaliteit van zijn oeuvre opnieuw voor het voetlicht brengen. De tentoonstelling toont de ontwikkeling van zijn oeuvre met de nadruk op de periode 1956-1977, maar belicht ook het ‘systeem’ waarmee de kunstenaar een manier vond om het leven voor zichzelf dragelijk te maken. Zo wordt duidelijk hoe het leven en werk van Heyboer onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Heyboer maakte in de periode 1956 – 1977 met name etsen, waaraan hij verder werkte na het drukken waardoor ze allemaal uniek werden. „Zijn mysterieuze, mystieke en hoogst persoonlijke beeldtaal is uniek in z’n vorm en plaatst zijn werk lijnrecht tegenover de heersende zakelijke kunststromingen in die tijd, zoals Pop Art en Minimal Art”, meldt het Gemeentemuseum. De tentoonstelling is van 26 augustus tot en met 4 februari te bezichtigen.
Hallo,
Wat zijn de openingstijden om de kundt vsn Anton Heijboer te kunnen zien. En het adres van de locatie?
di t/m zo 10.00 – 17.00; ma gesloten.
Vergeef mij enige nuchterheid terzake.
elitaire hobby. Nog zwaar gesubsidieerd ook. Net een communistisch land, en de mensen hebben dat dus niet door. Een kliek profiteurs die er elkaar aan het werk helpen, en houden. Het lijkt erg op zwendelpraktijken. Net bankiers, wat dat betreft. Die houden dit wel zeker ook best in de gaten.
Heyboer zou er hard om kunnen lachen. Die scharrelde tamelijk onbezorgd door het leven. Moet je nu kijken, wat voor ‘deskundige’ analyses de kunstkenners er nu op loslaten. Wat ik zeg, zwendel.
Voor dat het museum er heel bijzonder over gaat doen, heeft de overgrote massa de naam van de goede man nog nooit gehoord. Dit heeft meer met marketing te maken dan met Kunst.
Met (gratis) belastinggeld is het prettig boodschappen doen ahw.
Laat de (eventuele) bezoekers ajb. zelf (spontaan) kritisch oordelen of ze het Meesterwerk vinden, of gekladder.
Een argeloze bezoeker is vatbaar meegesleurd te worden door de ‘deskundige uitleg’. (Je kunt tegen vrienden niet makkelijk bomen dat je een dag vergooid hebt in een museum met opgeklopte kunst.
Sinds die zwendel met de ‘Victory Boogie Woogie’ (verworven voor 2 x de marktwaarde), die het museum mocht ophangen, bezoek ik dat corrupte museum sowieso never nooit meer.