De debuutfilm van de Chinese regisseur Wang Xuebo gaat over een oude boer die afscheid moet nemen van zijn stier. Een verstild ingetogen drama over offers brengen en verdriet verwerken.

Ma Zishan (Yang Chengcang) is boer en familiehoofd van een islamitische dorpsgemeenschap gesitueerd in de bergen van de autonome Ningxia provincie in het noordwesten van China. De oude man heeft recent zijn vrouw verloren. Zijn zoon stelt voor om zijn laatste stier te slachten voor een heilig ritueel. Het is bij de Hui-Chinezen traditie om na veertig dagen rouw de dorpsgenoten uit te nodigen voor een groots maal.

Omdat Ma arm is, is het slachten van zijn eigen stier de enige uitweg. De man is echter gehecht aan het dier, terwijl het beest eigenlijk te oud is om voor het omploegen van het land te worden ingezet. De film is in de eerste plaats een lofzang op een oude man die zijn humaniteit probeert te behouden onder moeilijke omstandigheden. Hij heeft zelf nog wel te eten, maar soms komen uitgehongerde dorpsbewoners aan de deur om rijst te bedelen.

Het land wat hier getoond wordt is koud en schraal, regen is een zeldzaamheid. De boeren leveren dagelijks een gevecht om water en gras waarmee ze hun broodmagere vee in leven kunnen houden. De Hui-Chinezen zijn streng islamitisch. De film begint dan ook met een lange gebedsronde. Religie lijkt het enige vertier voor deze mensen, mobiele telefoons en alle andere elektronica van de moderne tijd zijn hier afwezig.

Bij de schaarse bevolking, die enorm worstelt met het harde bestaan, is weinig emotie te bespeuren. Het hartverscheurende einde van Knife in the Clear Water, waarin Ma afscheid neemt van zijn geliefde stier, levert desondanks een emotionele climax op. Knap dat de makers niet voor een folkloristische weergave van het verdwijnende Hui-volk hebben gekozen. Dit is een serieus en aangrijpend filmdrama.

Ulrik van Tongeren

Knife in the Clear Water (MOOOV, 2017), nu in de bioscopen.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties