Op tal van treinstations heeft de NS digitale reclameborden staan die met een sensor het kijkgedrag van passanten registreren. De Autoriteit Persoonsgegevens gaat de zaak nader onderzoeken.
De sensoren zitten verwerkt in digitale reclamezuilen en registreren hoeveel mensen naar een advertentie kijken, hoelang, of het een man of vrouw is en wordt de leeftijd ingeschat. Op station Amsterdam Centraal zijn inmiddels 35 van dit soort digitale schermen door Exterion Media ingeschakeld, het bedrijf dat de reclamezuilen in beheer heeft. Het zou om een pilot gaan aangezien het leeuwendeel van de paar honderd zuilen op treinstations nog niet geactiveerd is.
Er is echter een grote kans dat dit niet mag. De Autoriteit Persoonsgegevens gaat informatie inwinnen aangezien camera’s in een publieke ruimte in het algemeen niet mogen worden gebruikt voor reclamedoeleinden. NS Stations heeft met Exterion Media vastgelegd dat zij zich aan wet- en regelgeving, inclusief privacyregelgeving, moet houden. Indien wordt vastgesteld dat de privacy van de treinreiziger door het gebruik van de sensoren wordt geschonden, is de NS daar mede verantwoordelijk voor.
Dit soort slimme billboards – of, zoals de branche het noemt: digitalout of home – wordt steeds populairder in Nederland, stelt brancheorganisatie iAB. Toch ontkent JCDecaux, de grootste billboardvervuiler, dat ze hier sensoren gebruiken. Dan is het vreemd om te lezen dat hetzelfde bedrijf in België wél sensoren toepast. Dooh-tv, een bedrijf dat sinds vorig jaar eigendom is van JCDecaux, heeft in winkelcentra slimme billboards geplaatst.
In Groot-Brittannië is er al langer sprake van. In 2013 heeft supermarktketen Tesco 450 tankstations voorzien van slimme tv-schermen achter de kassa’s die reclame vertonen. Naast het geslacht en de leeftijd wordt gemeten hoe lang de klant naar de reclame kijkt, op welke locatie en tijdstip. Dit om onder meer reclame ‘op maat’ te kunnen vertonen. Tesco sprak de verwachting uit dat de technologie een wekelijks bereik van 5 miljoen mensen zal hebben.