De Zuid-Koreaanse filmmaker Kim Ki-duk heeft heel wat provocerende films gemaakt. Met The Net, een politiek drama, waagt hij zich aan iets nieuws.
In The Net (Geumul) vergelijkt Kim Ki-duk Noord- en Zuid-Korea op snaakse wijze met elkaar. De Noord-Koreaan Nam Chul-woo (Ryoo Seung-bum) leeft schijnbaar gelukkig met zijn vrouw en dochtertje, bewoont een armoedig optrekje en schraapt een schamel bestaan bijeen met het vangen van vissen. Zijn viswater bevindt zich op enkele honderden meters van de grens met Zuid-Korea. Als op een dag het net verstrikt raakt in de propeller van zijn bootje, drijft hij onafwendbaar richting de Zuid-Koreaanse kustwacht.
Die rekenen hem onmiddellijk in waarna Nam naar Seoul wordt vervoerd alwaar hij op strenge wijze verhoord wordt waarbij martelpraktijken niet ontbreken. De Zuid-Koreaanse veiligheidsdienst beschouwt hem als een overloper of spion. Het verhaal dat hij een onschuldig man is met motorpech gaat er bij hen niet in. De Zuid-Koreanen doen er alles aan om Nam te genezen van het communisme, maar hij weigert over te lopen. De visser wil alleen maar terugkeren naar zijn gezin in Noord-Korea.
Als ultieme poging dumpt de veiligheidsdienst hem midden in een winkelcentrum van Seoul alwaar Nam in zijn eentje moet zien te overleven en, als het aan de Zuid-Koreanen ligt, bezwijkt voor het hedonistisch kapitalisme. Nam laat zich niet verleiden door het materialisme en redt onder meer een prostituee uit de klauwen van een stel gangsters. Hij komt tot de conclusie dat de overweldigende welvaart de Zuid-Koreaanse burgers niet gelukkig maakt en blijft op welhaast tragikomische wijze Noord-Korea trouw.
Bij terugkeer in zijn thuisland ondergaat hij eenzelfde wrede behandeling door de Noord-Koreaanse veiligheidsdienst. Filmmaker Kim Ki-duk gaat met zijn vergelijkingen tussen de communistische dictatuur in Noord-Korea en het kapitalistische Zuid-Korea iets te simplistisch en schematisch te werk. Dat beide overheden de bevolking hersenspoelen is in ieder geval een boodschap die over komt. De regisseur lijkt geen partij te kiezen; beide politiek-economische systemen zijn slecht voor de kleine man.
The Net heeft een sterk van dik hout zaagt men planken gehalte, het script gaat vaak te kort door de bocht. Kim Ki-duk is nou eenmaal een filmmaker die zelden subtiel te werk gaat. Enige uitzondering op die regel is wellicht zijn dichterlijke meesterwerk Spring, Summer, Fall, Winter…and Spring again (2003). Voor de rest bevatten zijn films vanaf zijn surrealistische debuut The Isle (2000) vooral rauw geweld en ongemakkelijke seks. The Net is op dat gebied uiterst tam.
Ulrik van Tongeren