Rechter: Nieuw onderzoek geluidsoverlast AWACS

De overheid is tekortgeschoten in het onderzoek naar de materiële en fysieke schade die lawaaiige AWACS-vliegtuigen boven Zuid-Limburg aanrichten. Nieuw onderzoek is vereist, zo oordeelt de rechtbank.

Minister Hennis (Defensie) en staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) moeten opnieuw laten onderzoeken in hoeverre laagvliegende AWACS boeven de Limburgse gemeente Onderbanken daadwerkelijk schade aanrichten aan mens en milieu. Mocht daar serieus sprake van zijn dan dient er te worden gekeken hoe de overlast van de militaire radartoestellen, die vliegen vanaf de naburige NAVO-basis in het Duitse Geilenkirchen, kan worden gestopt.

Dat heeft de rechtbank Limburg woensdag beslist naar aanleiding van verzoeken van inwoners van Brunssum en Schinveld voor schadevergoeding en het stoppen van de geluidsoverlast. De Raad van State had vorig jaar al opdracht gegeven aan Hennis en Dijksma schade en geluid opnieuw te onderzoeken. Maar volgens de rechtbank schoten beide bewindslieden daarin tekort en haalden ze onder meer oud onderzoek aan. De bewindslieden moeten hun huiswerk overdoen.

De rechter wil niet zelf beslissen tot schadevergoeding en geluidsreductie. Dat is een taak van beide bewindslieden, die zijn nu aan zet. De rechter constateert onder meer dat het type Boeing dat voor de AWACS-vluchten wordt gebruikt in Amerika en de Europese burgerluchtvaart al jaren verboden is vanwege de grote geluidsoverlast. „De minister zal daarom moeten uitleggen waarom het niet mogelijk is in NAVO-verband voorwaarden te stellen over het type vliegtuigen dat wordt gebruikt”, aldus de rechter.

De Vereniging Stop AWACS is niet tevreden over de uitspraak. Voorzitter Nico Trommelen vindt dat de rechter de overheid een deadline had moeten opleggen voor het inperken van de geluidsoverlast. „Wél staan ze nu met hun rug tegen de muur. Ze moeten iets gaan doen en wij wachten af.” Als de afhandeling te lang duurt, onderneemt de vereniging nieuwe stappen. „Ik heb ze een touw om de nek gedaan, dat trek ik nu kei en keihard aan”, aldus de immer strijdvaardige Trommelen.

De AWACS vliegen vanaf de naburige NAVO-basis in het Duitse Geilenkirchen op lage hoogte over beide Limburgse gemeenten en lozen daarbij geregeld kerosine. De vliegtuigen produceren op grondniveau een geluid van ruim 80 decibel, vergelijkbaar met dat van een F-16 straaljager op 1500 meter hoogte of een vliegtuig dat door de geluidsbarrière gaat. Hierdoor is de kans op hart- en vaatstoornissen vele malen groter dan in een doorsnee woning elders.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Nieuwsbrief
Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief:
Rubrieken
Volg ons op twitter