De geluidsoverlast van vliegtuigen van en naar Lelystad Airport wordt groter dan het demissionaire kabinet communiceert. Dat blijkt uit een onderzoek dat actiegroep Hoog Overijssel heeft laten uitvoeren.
April 2019 breidt Lelystad Airport uit om Schiphol te ontlasten van vliegreizen. De routes die de vliegtuigen volgen, zijn gepland boven de Veluwe. Lokale belangengroepen en gemeenten verwachten grote overlast, omdat de vliegtuigen over een lang traject laag vliegen om het vliegverkeer van Schiphol niet te hinderen. Een herindeling van het luchtruim om een deel van de problemen op te lossen, kan niet eerder dan in 2023 klaar zijn.
Volgens een onderzoek in opdracht van Hoog Overijssel wordt de geluidsbelasting groter dan het kabinet tot nu toe heeft gemeld. Die in Flevoland komt in onderzoeken van de overheid (MER, milieueffectrapportage) en Hoog Overijssel overeen, maar dat geldt niet voor de provincies Overijssel en Gelderland. Daar blijkt de overlast-grens van 40 decibel veel verder te reiken, tot aan Apeldoorn aan toe.
De door verontruste inwoners van Gelderland, Overijssel en Friesland gevreesde forse toenames van de geluidbelasting onder de vliegroutes van en naar Lelystad Airport op het Oude Land, zijn met deze studie voor het eerst aangetoond en inzichtelijk gemaakt. Voor de kerst moet het plan duidelijk zijn waarmee het Nederlandse luchtruim opnieuw kan worden ingedeeld. Dat staat in een motie die 4 oktober is ingediend en wordt gesteund door een meerderheid in de Tweede Kamer.
Belangengroep Red de Veluwe roept via haar website burgers op een voorbeeldbrief te verzenden naar de overheid. ‘Staatssecretaris Dijksma wil graag vóór 2 november van alle Nederlanders een reactie op de vliegroutes van en naar Lelystad’, schrijft de actiegroep. ‘Je bent klaar binnen 1 minuut. Kom nu in actie.’
Ook het vliegverkeer van en naar Schiphol is een vorm van terreur. Elke drie minuten een vliegtuig laag over huizen, tuinen en natuurgebieden sturen is onacceptabel, waar het ook is.