Digitale projectie van een nieuw te bouwen Walrus-onderzeeboot

Er is vanuit de krijgsmacht een grootschalig voorbereidingstraject in gang gezet, inclusief een militaire en industriële lobby, om vier nieuwe peperdure onderzeeboten aan te schaffen.

Dat meldt actie-/onderzoeksgroep Stop Wapenhandel in het vandaag online gepubliceerde rapport Onderzeeboten, nodig? De huidige vier Nederlandse onderzeeboten van de Walrus-klasse zijn in de tweede helft van het volgende decennium aan het eind van hun levensduur. ‘Officieel wordt de noodzaak van nieuwe onderzeeboten onderzocht, maar de marine wil ze gewoon hebben’, concludeert Stop Wapenhandel. ‘Ook de Nederlandse marine-industrie vindt dat een goed idee; het zou een forse financiële impuls geven.’

Het politieke debat rond de aanschaf van de vier onderzeeboten is beladen. Een nieuw type onderzeeboot, dat tussen 2027 en 2031 moet gaan varen, gaat minimaal €2,5 miljard kosten, mogelijk oplopend tot 4 miljard (aanschaf omstreden JSF’s liep op tot 4,6 miljard). Scheepswerf Damen uit Gorinchem, dat met het Zweedse Saab wil samenwerken, lijkt een serieuze kandidaat voor de bouw. Demissionair minister van Defensie Hennis (VVD) is fel voorstander. Ze wijst op het belang van veilige scheepvaartroutes en havens. Maar lang niet alle partijen delen haar enthousiasme.

Volgens Stop Wapenhandel heeft de krijgsmacht juist om die reden een grootschalig voorbereidingstraject in gang gezet, inclusief een militaire en industriële lobby. Duidelijk is wel dat de Defensiebegroting fors omhoog moet voor dergelijke grote materieelprogramma’s. ‘De innige samenwerking tussen marine, wapenindustrie en kennisinstituten in de zogenaamde Gouden Driehoek maakt onafhankelijk advies voor de Kamer moeilijk’, aldus het rapport.

Kosten nog moeite worden gespaard om Defensie, onderzeeboten en de wapenindustrie goed in de etalage te zetten. Zo voer in 2014 een cameraploeg van productie- en marketingbedrijf In2Content mee met de Walrus-onderzeeboot voor het tv-programma ‘Onderzee’ van RTL7. De RTL7-productie werd gesponsord door Damen Schelde Naval Shipbuilding, Imtech Marine en Thales, bedrijven die hun brood verdienen met het fabriceren van maritieme militaire vaartuigen en apparatuur.

Hoe succesvol de lobby is, blijft onduidelijk. CDA en PvdA willen er weinig over kwijt, maar VVD’er Vuijk doet niet moeilijk: „Ik heb ze allemaal [Damen, ThyssenKrupp en DCNS] gesproken en maak vervolgens mijn eigen afweging”, zegt hij maart 2016 in de Volkskrant. Van Dijk (SP) zegt in dezelfde publicatie last te hebben van een déjà vu vanwege de JSF: „Ook bij de onderzeeërs zie je dat we als Tweede Kamer voor voldongen feiten geplaatst dreigen te worden en ook nu ervaar je weer de kracht van de defensielobby.”

Stop Wapenhandel is ‘over het algemeen van mening dat het beste geïnvesteerd kan worden in zaken die oorlog en gewapend conflict voorkomen, bijvoorbeeld in maatregelen tegen klimaatverandering of in diplomatie.’ Als er dan toch in de krijgsmacht wordt geïnvesteerd, dan pleit Stop Wapenhandel voor terughoudendheid. ‘De wapenindustrie kan altijd nieuwe, zwaardere en duurdere wapens ontwikkelen, maar dat levert niet altijd meer vrede en veiligheid op.’

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Takko
6 jaren geleden

Na het bestuderen van tal van gevoerde oorlogen wordt één ding duidelijk;
Degenen die hiermee beginnen zijn burgers…politici…zelden zijn het militairen.
Vreemd dus dat IS, Daesh, zich richt op onschuldige burgers.
Zou deze organisatie echt schade willen aanrichten aan hun vijanden, dan zouden ze zich richten
op de politici, die hiervoor verantwoordelijk zijn.
Maar, wonder boven wonder, deze ontspringen altijd de dans.
Hm.

Jacques
5 jaren geleden

Gaan ze weer iets aanschaffen waar ze geen verstand van hebben of nog erger zelf gaan bouwen? Kort na de eerste Wereldoorlog kwam in Nederland een bureau met 31 Duitse ingeniers van de werf Ger ania van Krupp. Dat bureau ontwierp puike onderzeeërs voor een aantal naties waaronder Nederland. Toen AH met zijn bruinhemden aan de macht kwam, verhuisden de ingenieurs weer terug naar Mofrika. Ton Biesemaat heeft veel profijt gehad aan dat onderwerp. Hij heeft zijn leven daaraan te danken. Zijn vader Jan Biesemaat was matroos op zo’n boot. Een Duitse boot maakte toen de vergissing bij de herkenning of het een vriend of vijand was, omdat de bovenkanten (sail) op elkaar leken. Toen de Engelse officier op de Nederlandse boot herkende dat het signalen van een Duitse boot waren, werd direkt torpedo’s afgevuurd. Zo heeft Jan zijn leven te danken aan het Krupp ontwerp. Later werd Jan vader van dat kleine ventje, dat de Bernhardgate ging schrijven. Dus Ton Biesemaat heeft zijn leven te danken aan Krupp.

Jacques
5 jaren geleden
Antwoord aan  Jacques

Ger ania -> Germania