De uitstoot van containerschepen en tankers kan met een derde dalen als de sector verplicht wordt trager te varen. Dat stelt milieuadviesbureau CE Delft voor aan de Internationale Maritieme Organisatie (IMO).

De internationale zeescheepvaart levert een extreem hoge bijdrage aan de wereldwijde luchtvervuiling. De zestien grootste containerschepen stoten tezamen méér vervuilende stoffen uit dan alle auto’s bij elkaar wereldwijd. Die uitstoot zal naar verwachting tussen 2012 en 2050 stijgen met 120 procent. Tussen 2013 en 2015 is die uitstoot al met 2,5 procent gestegen.

Nadat milieuadviesbureau CE Delft al in 2009 stelde dat langzamer autoverkeer leidt tot minder vervuiling heeft het acht jaar geduurd alvorens men tot de conclusie kwam dat dit voor scheepvaartverkeer ook opgaat. Afhankelijk van het scheepstype leidt een vermindering van de snelheid met 10 procent tot een verlaging van de uitstoot met 10 tot 15 procent. En het effect blijft toenemen naarmate de snelheid verder aan banden wordt gelegd: een vertraging met 30 procent leidt tot een dalende CO2-uitstoot met 24 tot 38 procent.

Trager varende schapen bieden nog meer voordelen, merkt de studie op, zoals de creatie van banen in landen waar schepen wordt gebouwd. Dit omdat meer schepen nodig zijn om de groei in de wereldhandel bij te benen. „Nieuwe wetgeving die de snelheid van schepen aan banden legt, is essentieel voor de klimaatstrategie van de Internationale Maritieme Organisatie”, aldus John Maggs, voorzitter van de Clean Shipping Coalition, die de studie bestelde.

De drie onderzochte scheepstypes – containerschepen, bulkcarriers en tankers – zijn samen goed voor 52 procent van de wereldwijde klimaatafdruk van de scheepvaart. Als ook de snelheid van andere scheepstypes wordt verminderd, kan de uitstoot dus nog veel verder worden teruggedrongen. Binnen de IMO moet men het nu eens worden over verplichte snelheidsbeperking om de uitstoot substantieel te verminderen.

Grote oceaanschepen gebruiken brandstof die bestaat uit vuile resten van geraffineerde olie die wordt gebruikt door personenauto’s en vrachtwagens. Deze scheeps- of bunkerolie is dikker en bevat een hoog percentage zwavel. Het is een goedkope, maar zeer smerige brandstof, die nooit zou worden toegestaan voor gebruik op het land. Veel van de uitgestoten gevaarlijke stoffen verspreiden zich over grote afstanden, terwijl 70 procent van de scheepvaart zich afspeelt binnen 400 km van de kust af.

De reden waarom de schepen zo extreem vervuilend mogen zijn is vanwege het feit dat de IMO een zwavelpercentage van 4,5 procent toestaat in de gebruikte scheepsbrandstof. Dit is 4.500 keer hoger dan de maximum toegestane hoeveelheid zwavel in autobrandstof in Europa. De IMO is er morrend mee akkoord gegaan om het zwavelpercentage in 2012 te verlagen tot 3,5 procent en op de langere termijn tot 0,5 procent.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
pol pot
6 jaren geleden

De zestien grootste containerschepen stoten tezamen méér vervuilende stoffen uit dan alle auto’s bij elkaar wereldwijd.

wow

Jan de Boer
6 jaren geleden
Antwoord aan  pol pot

Dat was inderdaad zo een aantal jaar geleden. De scheepvaart heeft de afgelopen jaren echter enorm veel geïnvesteerd in schone scheepvaart. Tegenwoordig gaat deze vergelijking niet meer op.