Werkgroep Laagvliegroutes NEE blijft bij het besluit om niet deel te nemen aan een door de overheid nieuw ingesteld bewonersoverlegorgaan voor de uitbreiding van Lelystad Airport.
Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft Werkgroep Laagvliegroutes NEE tot twee maal nadrukkelijk verzocht zitting te nemen in de bewonersdelegatie. Het overlegorgaan Alderstafel, waar op ondoorzichtige wijze besluiten worden genomen, werkt niet meer. De Friezen uit Stellingwerf echter kunnen zich niet vinden in de opgelegde strenge voorwaarden. „Op zich een fantastisch en hartstikke goed plan”, meldt de werkgroep, „maar om mee te mogen praten en ideeën te kunnen spuien moeten wij wel aan zware voorwaarden van het Ministerie voldoen.”
Deelnemers aan het overlegorgaan moeten namelijk vooraf akkoord gaan met de nu geplande omstreden laagvliegroutes, de openingsdatum etc. „En dat doen wij niet, want daar strijden wij nu juist ruim een half jaar al tegen. Het uitbreidingsplan Lelystad Airport rammelt aan alle kanten en dat is ook door onze actiegroepen bewezen! Als de minister en het Ministerie zo graag willen dat wij meedenken kan dat alleen zonder voorwaarden vooraf.”
Friesland is hiermee de enige betrokken provincie rondom het vliegveld in Flevoland die niet deelneemt aan het bewonersoverleg. Het adviespanel bestaat nu uit twaalf inwoners uit Overijssel, Gelderland, Flevoland, Drenthe en Noord-Holland. Vliegtuigen van en naar Lelystad komen na de geplande uitbreiding vanaf april 2019 laag over al deze provincies vliegen, zoals zich nu laat aanzien.
Vanaf april 2019 moet Lelystad vakantievluchten overnemen van Schiphol. In het begin gaat het om enkele vluchten per dag, maar op termijn gaat het naar 120 dagelijkse vluchten. Actiegroepen van Friesland tot de zuidelijke Veluwe verzetten zich vooral tegen de voorgestelde aansluitroutes, de verbindingen tussen het lage luchtruim nabij het vliegveld en het hogere luchtruim. In plaats van snel te stijgen en te dalen vliegen de vliegtuigen langdurig op 1.800 meter hoogte en verstoren ze de stilte in landelijke gebieden.
De bewonersdelegatie die de minister gaat adviseren bestaat uit twaalf personen en wordt geleid door Alexander ter Kuile, oud-secretaris-generaal van de mondiale vereniging van luchtverkeersleiders CANSO. Ter Kuile woont onder een van de beoogde vliegroutes en is betrokken bij actiegroep Hoog Overijssel. Maandag hebben ze hun conceptadvies ingeleverd dat op 23 november wordt gepresenteerd. Snel daarna wil Van Nieuwenhuizen een besluit nemen over de aansluitroutes.
Mee denken/praten kan alleen als je vooraf je schriftelijke goedkeuring geeft ??? Wat is dat voor een chantage. Alles ligt al vast. Het is alleen maar schijn. Zo werkt het bij de overheid….
En de bevolking maar denken dat ze mede-zeggenschap heeft. Laat u niets wijsmaken.
Gelukkig zijn de Friezen enorme stijfkoppen en hebben ze gelijk dat ze niet in dit overleg orgaan stappen!
De overheid is net een terreur- organisatie en houdt geen rekening met hun inwoners.
Ik wens jullie veel sterkte toe en hopelijk hoef ik niet weer te verhuizen i.v.m. vliegtuiglawaai.