Greenpeace heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over een misleidende reclamecampagne van Coca-Cola. De multinational zou ten onrechte suggereren dat hun plastic flessen geheel recyclebaar zijn.

In de gehekelde advertentie, die sinds dinsdag in abri’s hangt en in landelijke dagbladen afgedrukt staat, klopt Coca-Cola zichzelf op de borst omdat hun plastic flessen ‘100 procent recyclebaar’ zijn en dat ook hun flessen ‘volledig gerecycled kunnen worden, inclusief de doppen’. Volgens Greenpeace is deze reclamecampagne misleidend en in strijd met de Nederlandse Reclame Code (RCC). Daarom heeft het bij de RCC formeel een klacht ingediend.

„Door te stellen dat het hierbij gaat om ‘onze verpakkingen’ wordt de suggestie gewekt dat er sprake is van een duurzaam initiatief van Coca-Cola zelf en lijkt de frisdrankgigant zich groener te willen voordoen dan de rest”, zegt Meike Rijksen van Greenpeace Nederland. „Coca-Cola wil zich met deze reclame neerzetten als duurzaam bedrijf, maar het zijn groene illusies. Alle PET-flessen zijn 100 procent recyclebaar, dat is dus helemaal geen prestatie.”

Bovendien recycled Coca-Cola zelf amper, aldus Rijksen. „In Nederland maakt het bedrijf gebruik van 39 procent gerecycled plastic en wereldwijd zelfs maar 7 procent. Zolang Coca-Cola zich blijft verzetten tegen effectieve oplossingen zoals statiegeld, moeten we hun marketingpraatjes met een hele grote korrel zout nemen.” En dat terwijl het allang mogelijk is om flessen te produceren uit volledig gerecycled plastic. Andere bedrijven doen dat volgens Greenpeace dan ook.

Een groot deel van de 50cl-wegwerpflesjes van Coca-Cola belandt uiteindelijk in de verbrandingsoven of in het milieu. „Op de meest afgelegen plekken ter wereld worden colaflesjes teruggevonden”, aldus Rijksen. In de advertentie pronkt Coca-Cola ook met lichtere flessen. Het bedrijf claimt door de invoering ervan minder grondstoffen en energie te gebruiken. „In 2005 gebruikte het bedrijf nog hervulbare flessen. Toen in 2006 de wegwerpfles werd geïntroduceerd, leidde dat tot een sterke toename van het gebruik van grondstoffen en energie.”

Dit jaar heeft Greenpeace ook een parodie gemaakt op de befaamde kerstcommercial van Coca-Cola waarin de milieuorganisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de multinational verantwoordelijk is. Volgens Greenpeace komt elk jaar tot 12 miljoen ton plastic terecht in de oceaan, waar het een groot gevaar betekent voor het leven onder water. Met een productie van jaarlijks 110 miljard plastic flessen draagt Coca-Cola hier flink aan bij.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
ali jansen
6 jaren geleden

Ja, terechte reaktie van Greenpeace! Stond gisteren in de krant en ik vond het direkt zeer ongeloofwaardig omdat al die kleine petflesjes nog steeds geen statiegeld hebben . Ze belanden dus in de natuur en bv. in de overvolle prullenbakken in de trein.