Soap rondom ja/ja-sticker krijgt vervolg

Het is nog onzeker of de bezorger van reclamefolders in Amsterdam in 2018 geconfronteerd zal worden met de extra ja/ja-sticker. De folderbranche vindt dat de gemeente het landelijk systeem ondermijnt.

Op 22 november oordeelde de rechtbank in Amsterdam dat de gemeente de, van het landelijke systeem afwijkende, ja/ja-sticker mag invoeren. De maatregel wordt per 1 januari 2018 van kracht. Brancheorganisatie MailDB, KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen) en reclameverspreider Spotta gaan hiertegen in hoger beroep. Zolang er geen uitspraak is, mag Amsterdam de omstreden ja/ja-sticker niet verspreiden.

Met de door de PvdD gewenste ja/ja-sticker op je brievenbus geef je aan zowel reclamefolders als huis-aan-huis kranten te willen ontvangen. Overbodig, want zonder plastic sticker op de klep worden die reeds bezorgd. Verder hebben we nee/nee-stickers waarmee we aangeven geen reclamedrukwerk noch huis-aan-huis kranten wensen te ontvangen. Indien mensen die gratis kranten juist wél willen ontvangen, kan men gebruik maken van de bekende nee/ja-sticker.

Ondertussen werken MailDB, KVGO en Spotta de partners, onder voorbehoud van de uitkomst van het hoger beroep, bij wijze van pilot aan de uitrol van een systeem zoals de gemeente Amsterdam dat voorstaat. MailDB is gestart met de campagne ‘Zetjebrievenbusopgroen’ om Amsterdammers te voorzien van een ja/ja-sticker. Hiermee kunnen zij aangeven dat zij ongeadresseerde folders willen (blijven) ontvangen.

Verschillende retailers hebben inmiddels displays met stickers en posters in hun winkels geplaatst en de sticker is meegestuurd met de huis-aan-huis verspreiding van het folderpakket. Consumenten die nog geen sticker hebben ontvangen kunnen deze gratis aanvragen op de website zetjebrievenbusopgroen.nl. Snapt u het nog? Je zal maar bezorger van huis-aan-huis bladen en reclamefolders zijn, een marteling om al die stickers te moeten lezen.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Nieuwsbrief
Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief:
Rubrieken
Volg ons op twitter