Lelystad Airport moet niet per 1 april 2019 worden opengesteld voor grote vliegtuigen, maar pas nadat het Nederlandse luchtruim opnieuw is ingedeeld.

Inwoners van de provincies Overijssel, Friesland, Drenthe en Noord-Holland dragen minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) op Lelystad Airport later te openen dan de in overleg met Schiphol Groep geplande datum van 1 april 2019. Dat staat in een gezamenlijk opgestelde rapport Een Ander Geluid dat ze vrijdag aan de minister hebben aangeboden.

De twaalfkoppige bewonersdelegatie, waar Friesland geen onderdeel van uit wenst te maken, constateert dat er veel fouten zijn gemaakt in de besluitvorming rond Lelystad Airport. Het politieke besluit uit 2009 om het vliegveld uit te breiden en te laten fungeren als overloop voor Schiphol is genomen met onvoldoende inzicht in de gevolgen voor bewoners, bedrijven, natuur en vliegveiligheid.

Waarschuwingen uit de luchtvaartsector werden genegeerd, bewoners zijn onvoldoende betrokken bij de besluitvorming. De luchthaven mag volgens hen in elk geval niet open voordat het ministerie de procedures op orde heeft. Het bewonersadvies is opgesteld op verzoek van de minister zelf. In oostelijk Nederland is grote onrust ontstaan omdat vliegtuigen noodgedwongen tientallen kilometers lang niet hoger mogen vliegen dan 1800 meter om de huidige aanvliegroutes van Schiphol niet te verstoren.

De bewonersdelegatie stelt vast dat aan de routes niet veel te doen is: verlegging van routes zou alleen maar tot verplaatsing van de overlast leiden. Het probleem zit hem vooral in de huidige indeling van het luchtruim boven Nederland. Dat moet nodig heringedeeld worden om, naast Schiphol, ook vliegverkeer van Lelystad Airport in te passen. Luchtverkeersleiding Nederland zegt dat herindeling van het luchtruim zeker vijf jaar gaat duren.

Volgens de bewonersdelegatie moet er dringend een breed debat worden gevoerd over luchtvaart in Nederland, niet alleen over Lelystad Airport. Groei van de luchtvaart is niet langer vanzelfsprekend, internationale afspraken over klimaat spelen een rol. Er moet meer worden gekeken naar alternatieven voor vliegen binnen Europa, zoals hogesnelheidstreinen. Er zijn nu dagelijks vijf vluchten van Schiphol naar Brussel en vijf naar Düsseldorf. Vliegen moet met toeslagen op tickets en brandstof duurder worden gemaakt.

Of het nog haalbaar is om Lelystad Airport 1 april 2019 operationeel te laten zijn moet blijken in februari. Dat heeft minister Van Nieuwenhuizen vrijdag gezegd. Ze bevindt zich echter in een lastig parket aangezien haar voorganger Dijksma namens de Kamer afspraken heeft gemaakt met Schiphol Groep om Lelystad Airport op 1 april 2019 operationeel te hebben. In de politiek neemt het draagvlak voor de uitbreidingsplannen voor Lelystad Airport overigens af.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties