Lelystad Airport heeft sinds maandag een nieuwe naam. Over de letters STAD hebben onbekenden het woord STOP op het frame geplaatst uit protest tegen de uitbreidingsplannen.

Een woordvoerder van Lelystop Airport noemt het een „ludieke actie die vandaag wel een beetje ondergesneeuwd is geraakt.” Lelystop Airport moet per 1 april 2019 worden opengesteld voor grote vliegtuigen om de economische groei van Schiphol door te laten gaan. Althans, dat heeft het vorige kabinet besloten. Naast voorstanders zijn er ook veel tegenstanders van de uitbreiding van het vliegveld in Flevoland. Zij vrezen onder andere voor geluidsoverlast en gezondheidsrisico’s.

De weerstand tegen de uitbreidingsplannen onder politieke partijen en burgers is groeiende. De Tweede kamer zit met het dossier in haar maag. Zelfs de PvdA van oud-staatssecretaris Dijksma, fanatiek aanjager van de uitbreiding, pleit nu als oppositiepartij voor uitstel. De draaikontenpartij vindt dat Lelystop Airport pas open kan na de herindeling van het overvolle Nederlandse luchtruim. Dan kunnen de laagvliegroutes boven Gelderland en Overijssel omhoog en is er van geluidsoverlast geen sprake meer.

Onlangs overhandigden twaalf bewoners uit vijf provincies – waaronder Gelderland, Overijssel en Flevoland, een advies over de laagvliegroutes van Lelystop Airport aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). Zij willen uitstel van de opening. De bewonersdelegatie vindt het besluitvormingsproces ‘zeer onzorgvuldig’ en vertoont bovendien ‘ernstige gebreken‘.

Onder belanghebbende politieke en economische partijen in Flevoland is intussen flinke paniek ontstaan door het verzet. De nadelen van het uitstellen van de opening van Lelystop Airport wegen niet op tegen de veronderstelde geluidsoverlast op de aansluitroutes, stellen de Provincie Flevoland, de gemeente Lelystad en Lelystop Airport maandag in een gezamenlijk document. De opening van de luchthaven in 2019 noemen ze noodzakelijk.

‘Uitstel van opening van Lelystop Airport vertraagt de internationale connectiviteit van Nederland, verzwakt de concurrentiepositie van de Metropoolregio Amsterdam, ondermijnt het vertrouwen in een betrouwbare rijksoverheid en leidt tot directe economische schade in Flevoland en Lelystad’, zo stellen ze. ‘Deze gevolgen wegen niet op tegen de (veronderstelde) geluidsoverlast op de aansluitroutes.’

Door ravage

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*