Minister Van Nieuwenhuizen blijft bij de geplande opening van Lelystop Airport per 1 april 2019. Vanwege laagvliegroutes gedupeerde burgers spreken er schande van.

Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, Schiphol Group, VVD) liet dinsdagavond aan de Tweede Kamer weten dat deze openingsdatum vooralsnog haar streven blijft en dat zij zich hier 100 procent voor zal inzetten. Lelystop Airport moet in 2019 vakantievluchten binnen Europa mogelijk maken. (waar blijft Milieudefensie..?) Daarmee kan Schiphol, dat tegen zijn grenzen aanloopt, worden ontlast. Maar door een reeks fouten in het besluitvormingsproces twijfelt een groot deel van de Kamer over de haalbaarheid van die datum.

Wie heeft de regie in het proces rond de openstelling van Lelystop Airport, het ministerie of Schiphol? Dat is volgens Van Brenk (50+) de hamvraag. Aangezien de luchthaven eigendom is van de Koninklijke Schiphol Group, met als aandeelhouders de Nederlandse Staat, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, en Aéroports de Paris, is die vraag volkomen overbodig.

Alle woordvoerders van de fracties wijzen erop dat in het besluitvormingsproces (Rutte II) grote fouten zijn gemaakt. Zo zijn betrokken overheden en burgers niet geraadpleegd, is er is ten onrechte uitgegaan van een herindeling van het luchtruim, zijn er gebrekkige externe rapporten gehanteerd en beschikt het ministerie over te weinig expertise. In de milieueffectrapportage (MER) is uitgegaan van onjuiste informatie.

Een snellere herindeling van het luchtruim dan na 2023 is goed voor de hele leefomgeving. Voor Laçin (SP), Kröger, Van Dijk (PvdA), Bisschop (SGP), Van Brenk, Graus (PVV) en Van Raan (PvdD) is herindeling van het luchtruim dan ook een harde voorwaarde voor openstelling van Lelystop Airport. De minister wil de bestaande MER actualiseren met bijgestelde en gevalideerde invoergegevens, maar een nieuwe integrale MER is volgens Kröger en Laçin noodzakelijk. Donderdagavond stemt de Kamer over de motie hierover, ingediend door Laçin.

Bewonersorganisaties uit Overijssel, Gelderland en Flevoland zijn niet te spreken over de laksheid van het nieuwe kabinet inzake deze kwestie. Leon Adegeest van actiegroep Hoog Overijssel vindt het „een blamage om te zien dat de minister hetzelfde verhaal blijft verkondigen ondanks alle aangetoonde fouten in de procedures en berekeningen.” Adegeest is bijzonder teleurgesteld dat de minister het eenduidige advies van het bewonersoverleg waar zij zelf om gevraagd heeft naast zich neer heeft gelegd.

Gisteren liet de Nationale Ombudsman weten dat burgers in het dossier Lelystop Airport niet serieus genomen worden. „Wat de Nationale Ombudsman zegt, is exact hoe de situatie is. Dat werd gisteren weer bevestigd.” Volgens Adegeest telt alleen het belang van Schiphol Group. „En dat wordt verwoord via het ministerie door de minister in de Kamer.”

Gerelateerde berichten:
Lelystop Airport verdeelt Provinciale Staten
Lelystad Airport heet thans Lelystop Airport
Uitstel uitbreiding Lelystad Airport bepleit
Friezen boycotten nieuw overlegorgaan Lelystad Airport
‘Krimp luchtvaart onontkoombaar voor behoud klimaat’
Hoe Alders met Lelystad Airport de kluit belazerde
Tegenstanders uitbreiding Lelystad voeren protest
‘Herrie Lelystad Airport groter dan overheid beweert’
‘Red Overijssel! Aanvliegroute móet hoger!’

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arie
6 jaren geleden

Laat ze nooit meer beginnen te praten over lucht en vervuiling van de omgeving of het klimaat want nu telt dat blijkbaar niet meer zo als het over het grote geld gaat.
De inwoners van Lelystad en omgeving kunnen de kat krijgen als ze over geluidsoverlast gaan klagen want dat moeten ze dan maar voor lief nemen word ze dan gezegd.
Die bewoners hadden zogenaamd inspraak maar de beslissing stond allang vast,dus alles was al gepland zoals de hoge heren wilden.