Ralph Posset heeft vrijdag een afvoerputje bevestigd aan de onderkant van ‘de badkuip’ van het Stedelijk Museum in Amsterdam, in de hoop dat het nu beter zal gaan met de instelling.

Beatrix Ruf stapte na haar aanstelling in 2014 in oktober op als artistiek directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam. De positie van Ruf stond onder druk door aanhoudende onthullingen over haar nevenactiviteiten. Over deze nevenactiviteiten en de verstrengeling met haar artistieke beleid in Amsterdam legden Ruf en het museum geen verantwoording af in het jaarverslag.

Het zette kwaad bloed, onder meer bij volkskunstenaar Ralph Posset. Vrijdagmiddag bevestigde hij met een keukentrap een plakkaat aan de onderzijde van ‘de badkuip’ van het museum met de afbeelding van een afvoerputje, want die ontbrak nog aan de in 2012 verwezenlijkte omstreden aanbouw. „Nu kan eindelijk”, zo zegt Posset, „de drek van de afgelopen paar jaar, het nepotisme, belangenverstrengeling, artistiek kapitalisme, handjeklap, vriendjespolitiek en het grote geld wegvloeien.”

De keuzes die het museum op bestuurlijk gebied heeft genomen na het vertrek van Ruf laten Posset nog niet spontaan de horlepiep dansen. „Als er geen grote bezem door bestuur en Raad van Toezicht gaat, zal het nepotisme, dat de laatste jaren welig heeft getierd, niet stoppen”, aldus de volkskunstenaar. Het kunstwerk ‘afvoerputje’ zal een blijvend karakter hebben, omdat het eeuwige nu eenmaal altijd voor het tijdelijke gaat.

Ook de veelzijdige beeldhouwer Tjebbe van Tijen uitte eerder op zijn blog The Limping Messenger geregeld felle kritiek op het wanbeleid van het Stedelijk. Zo nam hij de samenstelling van de Raad van Toezicht onder de loep. ‘Wie zitten daar nu in en waarom. Zijn zij zelf ooit gekozen? Nu het antwoord is NEE, dat gaat naar goed Hollands gebruik bij coöptatie, zelfbenoeming vanuit de eigen gelederen.’

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*