Ava, de debuutfilm van de Franse regisseuse Léa Mysius, speelt zich grotendeels af op en rond een zomers strand aan de Atlantische kust van Frankrijk. Het 13-jarige meisje Ava staat centraal in dit intrigerende coming-of-age verhaal.

De overrompelende beginscène van de film toont zonnebaders, spelende kinderen en een zwarte hond die door de massa heen schiet. Plotseling stopt het dier bij Ava (Noée Abita) die terstond wakker wordt. Later zal zij de hond van de jonge zigeuner Juan stelen. Dat sterke begin, met de intense kleuren en de vloeiende camerabewegingen, is meteen al het visitekaartje van de talentvolle Mysius.

Dit is geen voorspelbaar drama over een opstandige puber. Ava is geen behaagziek meisje maar stuurs en grillig. Ze ligt voortdurend overhoop met haar moeder, gespeeld door Laure Calamy. Ava hoort aan de begin van de film dat ze aan een ernstige oogziekte lijdt en binnen afzienbare tijd blind zal worden. Dat dramatische gegeven wordt op een fascinerende wijze visueel verbeeld.

Samen met cameraman Paul Guilhaume schreef Mysius het scenario wat een opmerkelijke samenwerking lijkt. Maar eigenlijk is dat logisch voor een film die over het gezichtsvermogen gaat, en het verlies ervan. Dat de film op 35 mm film is geschoten, heeft bijgedragen aan de visuele intensiteit. De makers hebben uiterst subtiel de voor Ava donker wordende wereld in beeld gebracht.

De zwarte hond die steeds weer opduikt symboliseert de duisternis waarin het meisje uiteindelijk terecht zal komen. Ava raakt verslingerd aan de kleine crimineel Juan. Het tweetal overvalt toeristen waardoor de film in een soort van western overgaat. Vervolgens verplaatst de handeling zich naar een zigeunerkamp. Dat geeft Mysius de gelegenheid om stelling te nemen tegen de verrechtsing in Frankrijk.

Het is jammer dat Ava tegen het eind door die overbodige politieke ballast enigszins uit de bocht vliegt. De film is dan ook een typische debuutfilm, de maakster heeft er teveel in willen stoppen. Dat neemt niet weg dat het een sterk en origineel debuut is. De film is op zijn sterkst zodra het verhaal cryptisch en mysterieus wordt. Noée Abita, die tijdens de opnamen 17 jaar was, zet Ava prachtig neer. Haar eerste filmrol, dat belooft wat voor de toekomst.

Ulrik van Tongeren

Ava (Amstel Film, 2017), nu in de bioscopen.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties