De politie van Oudenaarde heeft ternauwernood voorkomen dat dierenactivisten de finish van de Ronde van Vlaanderen konden verstieren. Ze protesteerden tegen hoofdsponsor Lidl die konijnenvlees verkoopt.
De wielerklassieker Ronde van Vlaanderen die zondag 1 april werd gereden wordt jaarlijks omgeven door talrijke incidenten. Zo begaf een automobilist zich, tot zijn eigen stomme verbazing, in het centrum van Aalst plotseling midden in het koersgeweld. Het leidde tot hachelijke taferelen maar ongelukken bleven uit. De man wist kennelijk niet van de wielerwedstrijd af en reed met zijn auto vanaf zijn eigen parkeerplaats pardoes het parcours op.
Bij de finish in Oudenaarde vonden diverse knokpartijen plaats, voornamelijk als gevolg van overmatig alcoholgebruik. De Nederlandse wielrenner Niki Terpstra maakte sportgeschiedenis door als eerste aan te komen, maar dat had heel anders kunnen aflopen. Een meter of vijfhonderd voor de finish wilden dierenactivisten van stichting Konijn in Nood! de aankomst van de renners verstoren door zich aan beide relingen van de brug over de Schelde vast te ketenen.
Wielerfans die hiervan getuige waren alarmeerden de politie die negen actievoerders van de brug verwijderde en arresteerde. De actie was gericht tegen supermarktketen Lidl, hoofdsponsor van Flanders Classics die onder meer de Ronde van Vlaanderen organiseert. Volgens de actiegroep verkoopt de supermarkt al jaren vlees van konijnen die onder erbarmelijke omstandigheden in fokkerijen verblijven voorafgaande de slacht. Saillant detail: ook Quick Step, de wielerploeg van winnaar Terpstra, heeft Lidl als cosponsor.
Konijn in Nood! veroorzaakte december vorig jaar filevorming door met auto’s langzaam op de A59 ter hoogte van Haarsteeg in Brabant te gaan rijden. De openlijk aangekondigde actie werd begeleid door een groot spandoek dat aan de reling van een viaduct over de snelweg was bevestigd. Hierop stonden de supermarktketens vermeld die tijdens de kerstperiode nog konijnenvlees in de schappen hebben liggen, waaronder AH, Jumbo en Lidl.