De overheid moet de volledige milieu-impact doorberekenen in de milieueffectrapportages die worden uitgevoerd voor de uitbreidingsplannen voor luchthavens, te beginnen bij Lelystad.

Dat stelt een coalitie van milieuorganisaties, wetenschappers gezondheidsorganisaties en bezorgde burgers in een brandbrief aan het kabinet. De oproep verscheen een dag na goedkeuring van het aangepaste milieueffectrapport van Lelystad, dat de gevolgen van de plannen voor het milieu in kaart brengt. Met zo’n rapport kunnen overheden een weloverwogen beslissing nemen om de uitbreiding wel, niet of in gewijzigde vorm door te laten gaan.

Een Milieueffectrapportage (MER) brengt de gevolgen van plannen voor het milieu in kaart. Daarmee kunnen overheden een weloverwogen beslissing nemen om het project wel, niet of in gewijzigde vorm door te laten gaan. In Nederland is een MER dan ook verplicht voor de uitbreiding van Schiphol, voor toekomstig vliegveld Lelystad én voor de uitbreiding van andere Nederlandse luchthavens.

Echter, in de MER’s voor deze plannen wordt slechts een heel klein stukje van de milieu-impact meegenomen. ‘De rekenaars kijken met name naar geluidsoverlast. De totale klimaat- en gezondheidsschade van de luchtvaartemissies worden niet berekend en kunnen daardoor niet goed worden meegewogen in de beslissing over uitbreiding van de luchtvaart’, stelt de coalitie in de brandbrief.

Meest in het oog springt de onvolledige berekening van de klimaatschade: ‘Zo’n 90 procent van de uitstoot van broeikasgassen blijft buiten de berekening. De MER berekent alleen de CO2-uitstoot die wordt veroorzaakt op de luchthaven en bij starten en landen. De uitstoot tijdens de rest van de vlucht wordt niet meegerekend, terwijl die juist de meeste klimaatschade veroorzaakt.’

Ook de concentraties ultrafijnstof worden in de MER niet gerapporteerd. Onderzoek van TNO laat echter een hogere concentratie ultrafijnstof zien rondom 555.000 woningen bij Schiphol, veroorzaakt door de luchtvaart. Gezondheidswetenschappers geven aan dat ultrafijnstof diep in de longen, bloedbaan, het hart en de hersenen terecht kunnen komen. ‘Als de mogelijke gezondheidsschade niet helder terug te vinden is in de milieueffectrapportages, is ook niet duidelijk welke risico’s omwonenden van een luchthaven lopen.’

Nadat er eerder fouten waren gemaakt in de geluidsberekeningen kreeg een aangepaste versie van de MER woensdag wel het groene licht. De uitbreiding van Lelystad Airport is al twee keer uitgesteld en staat nu gepland voor april 2020. Begin dit jaar nog besloot minister Van Nieuwenhuizen de uitbreiding met nog een jaar uit te stellen omdat opening in 2019 onverantwoord zou zijn.

Het is een forse tegenvaller voor actiegroepen die zich verzetten tegen de plannen. Veel mensen in omliggende provincies vrezen overlast. Ook vinden ze dat ze onvoldoende bij de besluitvorming zijn betrokken. Betrokken bewonersorganisaties, die fouten hadden ontdekt in het eerste milieurapport, wilden een heel nieuw rapport. Er zijn zorgen over tijdelijke laagvliegroutes, die geluidspieken veroorzaken in een groot gebied.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Verkerk
6 jaren geleden

Nog afgezien van alles. Stoten vliegtuigen geen co2 uit dan? Dacht dat we klimaatakkoord hadden. Hoe strookt dit met het beleid? Een vliegveld erbij ? In een relatief schone provincie

Hendrik de observator
6 jaren geleden

Ach”, Onder leiding van rubberen Rutte is alle realiteitszin ondergeschikt aan de kapitalistisch drang met het korte termijn denken van de geldgraaiers onder het mom van “Is goed voor de economie”.
De vraag rijst., voor wie zijn of haar economie?