Toename burgerinitiatieven tegen plastic

In diverse Europese landen voeren burgers onder de naam ‘Plastic Attack’ actie tegen het overmatig gebruik van plastic verpakkingen door supermarkten. Het protest breidt zich uit als een olievlek.

Woensdagavond verzamelde een bont gezelschap van buurtbewoners zich met protestborden voor een vestiging van Albert Heijn aan het Amsterdamse Museumplein. Ze hadden gehoor gegeven aan een op sociale media verspreide oproep van Plastic Attack, een snel groeiende internationale burgercampagne tegen plastic verpakking die oorspronkelijk is ontstaan in het Engelse Bristol.

Het concept van de actievorm is simpel en dient met name om zowel consumenten, supermarktketens als de overheid meer bewust te maken dat producten veelal ook zonder plastic kunnen worden verpakt. Braaf zijn de actievoerders ook want ze laden winkelwagentjes vol met in plastic verpakte waren en rekenen deze netjes af bij de kassa. Buiten de supermarkt verwijderen ze de verpakkingen en leveren deze af bij de klantmanager van de betreffende vestiging.

Zo ook in Amsterdam. „Wij vinden dat supermarkten echt veel minder plastic verpakkingen kunnen gebruiken”, laat actievoerder Rosa Leijdekkers weten. „Albert Heijn is een hele grote speler die bepaalt hoe voedsel wordt aangeleverd, dus supermarktketens hebben daar een hele grote rol in.” Woordvoerder Marc Potma van AH voelde zich gevleid door de aanwezigheid van de actievoerders. „We zijn echt blij dat ze naar ons toekomen en ons laten zien dat de klant dit belangrijk vindt.”

Plastic Attack ging in maart van start met een actie bij een vestiging van Tesco in Bristol. Via internet werd de Dag van de Aarde (Earth Day) op 22 april jl. aangegrepen om ook in Nederland en België burgeracties te organiseren bij supermarkten, waaronder Amsterdam en Breda. Eerder vond er al een actie in Groningen en ook in diverse Belgische steden vergelijkbare initiatieven in het verschiet. Via Google krijg je een betere indruk van de hoeveelheid acties.

Enkele weken geleden stelden de fractieleden van de Tweede Kamer van 50+, PvdA en D66 Kamervragen over een plastic pact. Ze achten dit pact, naar Brits voorbeeld, ook in Nederland wenselijk. Tientallen bedrijven, waaronder de supermarkten Lidl, Tesco en Asda als ook Coca-Cola, Unilever en Procter & Gamble, hebben zich verenigd in het UK Plastics Pact. In 2025 moeten al hun nieuwe plastic verpakkingen recyclebaar of composteerbaar zijn.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*