Het is onacceptabel het aantal vliegbewegingen van Lelystad Airport te vergroten zolang het luchtruim niet opnieuw is ingedeeld. Extra onderzoek naar de geluidsniveaus is dringend noodzakelijk.

Dat stelt de regiegroep Belevingsvlucht in een evaluatierapport dat maandag aan minister Van Nieuwenhuizen is aangeboden. Op 30 mei vloog een Boeing 737 van Transavia de omstreden laagvliegroutes boven Oost-Nederland. Inwoners konden zo een beeld krijgen welke geluidshinder ze eventueel te wachten staat als Lelystad Airport in 2020 de deuren opent. In opdracht van het ministerie is het geluidsniveau tijdens de belevingsvlucht gemeten.

Uit de evaluatie blijkt dat de gemeten geluidsniveaus hoger liggen dan waarmee in de milieueffectrapportage (MER) van Lelystad Airport is gerekend. Zo is het tijdens de belevingsvlucht gemiddeld gemeten geluidsniveau op 1800 meter hoogte 3 dB(A) hoger dan in de MER. Bij horizontaal vliegen op 2700 meter ligt het gemeten geluidsniveau zelfs 7 à 8 dB(A) hoger dan in de milieueffectrapportage. Dat roept bij de regiegroep twijfels op over de juistheid van de MER.

Tijdens en na de belevingsvlucht konden mensen hun ervaringen delen via een enquête op de website van het ministerie. In minder dan 24 uur tijd deden 6303 mensen hieraan mee. Zestig procent van de respondenten is negatief over het geluid dat ze tijdens de belevingsvlucht hebben ervaren. Iets minder dan een kwart vond het met de overlast wel meevallen en stoorde zich er niet aan.

Opvallend is dat de ervaringen met de belevingsvlucht in Flevoland positiever zijn dan in Overijssel en op de Veluwe. Een mogelijke verklaring is volgens de regiegroep dat mensen in Flevoland meer gewend zijn aan vliegverkeer vanwege de nabijheid van Lelystad Airport. Een andere verklaring is dat Flevolanders eerder de voordelen inzien van een vakantievliegveld, zoals meer werkgelegenheid.

De regiegroep werd in opdracht van het ministerie opgesteld en telt zeventien leden en een onafhankelijk voorzitter, oud-topambtenaar Hans van der Vlist. In de groep zitten inwoners uit diverse provincies, leden van actiegroepen, geluidsdeskundigen, raadsleden en ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hun opdracht was de belevingsvlucht voor te bereiden en te evalueren.

Naast deze tegenvaller veegde de Europese Commissie vorige week het dwangmiddel van tafel waarmee het kabinet luchtvaartmaatschappijen wil aanzetten om vakantievluchten vanaf Schiphol naar Lelystad te verplaatsen. Daarmee kan Schiphol, dat tegen zijn grenzen aanloopt, worden ontlast. Bij dwang is er volgens de commissie sprake van ongelijke behandeling. Minister Van Nieuwenhuizen gooit het daarom over een andere boeg. In haar nieuwe voorstel wil ze alleen verkeer op Lelystad toestaan dat eerder vanaf Schiphol vloog.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
ali jansen
5 jaren geleden

We kunnen ook verder gaan door tegen ALLE vliegverkeer te demonstreren e.d. Het is zo ontzettend vervuilend en lawaaiig, waarom zou je ver weg willen als het in Nederland en omringende landen ook mooi is? Ik hoor van steeds meer mensen die met de trein ook bv. naar zuid Spanje gaan.

Pieter
5 jaren geleden
Antwoord aan  ali jansen

Moet je wel genoeg tijd en geld hebben om met de trein naar Zuid-Spanje tegaan.

Guenevere
5 jaren geleden
Antwoord aan  Pieter

Tijd genoeg, het gaat immers om een vakantie. Wat het geld betreft, vliegen binnen Europa moet wat mij betreft duurder worden dan treinen. Maar treinreizen mogen ook wel goedkoper worden, zolang het maar het vliegen ontmoedigt.