Plannen om de groeiende productie van wegwerpplastic een halt toe te roepen, zijn er niet. Dat meldt Greenpeace die elf grote levensmiddelenproducenten hieromtrent vragen voorlegde.

Geen van de ondervraagde bedrijven heeft beleid of plannen om iets te doen aan de groeiende productie van wegwerpplastic. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven meer denken aan recycling dan aan verminderen ‘terwijl zij de productie van plastic in 2050 naar schatting zullen verviervoudigen’. Verder weten veel producenten niet of hun verpakkingen worden gerecycled of waar het wegwerpplastic na gebruik blijft.

Greenpeace legde vragen voor aan de directies van Nestlé, Procter & Gamble, PepsiCo, Unilever, Coca-Cola Company, Mars, Kraft Heinz, Mondelez, Colgate-Palmolive, Johnson & Johnson en Danone. De vier bedrijven die het meeste plastic verkopen, staan ook in de top 10 van bedrijven waar het meeste zwerfafval van werd teruggevonden door 10.000 vrijwilligers in een wereldwijd onderzoek naar plastic zwerfafval.

‘Deze bedrijven verwachten dat wij als consumenten en onze overheden het probleem dat zij creëren voor ze zullen oplossen. Ze zijn niet transparant over hun plastic voetafdruk en hebben geen idee waar al het door hun geproduceerde plastic terecht komt’, aldus de milieuorganisatie. ‘Maar zij zijn zelf verantwoordelijk!’

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties