De Raad van State heeft de eis van de actiegroep Stop AWACS om laagvliegende NAVO-toestellen boven Brunssum en Schinveld te verbieden, verworpen. Militair belang weegt zwaarder dan gezondheid Limburgers.

De Raad van State oordeelde woensdag het met het Rijk eens te zijn dat de militaire belangen van de NAVO zwaarder wegen dan de belangen van de inwoners van Limburg die overlast ondervinden van de teringherrie. Mede daarom zijn extra geluidswerende maatregelen zoals stillere motoren niet nodig, vindt de Raad. Die maatregelen zouden vluchten vanaf de NAVO-basis onmogelijk maken.

Stop AWACS had tevens een forse schadevergoeding geëist voor dertig jaar geluidsoverlast. Voor ieder van de 180 klagers zou dat 1500 euro per jaar moeten zijn. De Raad haalde een streep door deze rekening. De klagers kregen wel een fooitje van 250 euro per persoon. Stop AWACS krijgt een vergoeding van 1500 euro. Dit omdat de procedures langer hebben geduurd dan redelijk, aldus de Raad van State.

In een eerdere rechtszaak oordeelde de rechtbank van Maastricht dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat een schadevergoeding moet toekennen voor geleden immateriële schade als gevolg van de overlast van deze vliegtuigen. De minister weigerde. Daartegen kwamen de klagers in beroep bij de rechtbank die september 2017 hun grieven gegrond verklaarde. Daartegen is de minister van Defensie in hoger beroep gegaan bij de Afdeling bestuursrechtspraak.

Nico Trommelen van Stop AWACS, die al 37 jaar voor de belangen van de bewoners opkomt, is er helemaal kapot van. „Dit is een klap in ons gezicht, alles wordt in een keer van tafel geveegd en mensenrechten worden geschonden. Het is schandalig”, reageert hij. Hij had deze uitspraak niet zien aankomen. „De vorige keer hebben we van de Raad van State nog gelijk gekregen en nu dit. De overheid prevaleert NAVO-belangen boven gezondheid, welzijn en bezit van de inwoners.”

De AWACS vliegen vanaf de naburige NAVO-basis in het Duitse Geilenkirchen op lage hoogte over beide Limburgse gemeenten en lozen daarbij geregeld kerosine. De vliegtuigen produceren op grondniveau een geluid van ruim 80 decibel, vergelijkbaar met dat van een F-16 straaljager op 1500 meter hoogte of een vliegtuig dat door de geluidsbarrière gaat. Hierdoor is de kans op hart- en vaatstoornissen vele malen groter dan in een doorsnee woning elders.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) oordeelde in 2008 al dat de radarvliegtuigen boven het zuidoostelijke deel van Limburg ‘ernstige hinder’ bij zeker 41.000 mensen veroorzaken. Uit het rapport blijkt dat 72 procent van de inwoners van Schinveld veel last heeft van AWACS. In Brunssum ligt dat percentage boven de 50 procent. De bewoners klagen over geluidsoverlast, geur- en trillingshinder. Ook zeggen veel mensen te worden gestoord in hun slaap.

Gerelateerde berichtgeving uit ons digitale archief.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties