De door Schiphol en de overheid gewenste uitbreiding van Lelystad Airport is gebaseerd op foutieve besluitvorming en bovendien slecht voor Nederland. Dat stellen diverse actiegroepen.
Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) presenteerde donderdag een 217 pagina’s tellende zienswijze waarmee men het voornemen van de overheid c.q. Royal Schiphol Group om vanaf 2020 Lelystad Airport open te stellen als vakantieluchthaven probeert te dwarsbomen. SATL, een samenwerkingsverband van 18 actiegroepen, stelt dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een zooitje heeft gemaakt van het dossier Lelystad Airport.
Al in 2008 was bekend dat het volle luchtruim opnieuw moest worden ingedeeld om ruimte te maken voor een nieuw vakantievliegveld. ‘Door laksheid bij het ministerie is pas recent gestart met die herindeling, met als gevolg dat Gelderland en Overijssel de eerste jaren zitten opgescheept met laagvliegroutes van vele tientallen kilometers lang’, meldt dagblad De Stentor.
In het rapport geeft SATL tal van redenen aan waarom de uitbreiding van Lelystad Airport onwettig is. Zo is de luchthaven vanaf 2020 uitsluitend bedoeld als overloop van Schiphol. Om dit mogelijk te maken is een verkeersverdelingsregel nodig, maar de afgelopen maanden is gebleken dat zo’n maatregel van de Europese Commissie niet mag omdat het vliegmaatschappijen die niet vanaf Schiphol vliegen discrimineert.
Minister Van Nieuwenhuizen (VVD), die onlangs in een interview nog met stelligheid beweerde dat Lelystad Airport in 2020 hoe dan ook wordt uitgebreid en Schiphol zeker verder zal groeien, wil nu alsnog nieuwe vliegmaatschappijen toestaan op Lelystad Airport. ‘Daarmee wordt de Tweede Kamer op het verkeerde been gezet’, schrijft SATL in haar zienswijze.
Ook hekelen de actiegroepen dat het Lelystad vliegverkeer veel meer geluidsoverlast zal veroorzaken dan het ministerie stelt. Ze wijzen daarbij op de Belevingsvlucht van 30 mei vorig jaar. Uit geluidsmetingen bleek destijds dat het passerende vliegtuig veel meer vliegtuigherrie maakt dan in officiële berekeningen is vastgesteld. Datzelfde geldt voor de uitstoot van fijnstof. Het ministerie komt in mei met een reactie op alle zienswijzen.