Volgens Kerngroep Ring Utrecht is 2 x 6 rijstroken binnen de bak in Amelisweerd mogelijk, een haalbaar alternatief voor het omstreden plan van de overheid. Een actiegroep roept op voor een bosbezetting.
Het kan, het is veilig, het zorgt voor meer dan voldoende doorstroming van het verkeer met genoeg capaciteit op de A27 binnen de betonnen ‘bak’ ter hoogte van Utrecht bij Amelisweerd. Dit is in het kort de conclusie van het verkeerskundig onderzoek, uitgevoerd door bureau SUUNTA in opdracht van de Kerngroep Ring Utrecht. Het alternatieve plan, 2 x 6 rijstroken in plaats van 2 x 7 rijstroken, is volgens Kerngroep Ring Utrecht haalbaar.
Als het aan de overheid ligt wordt met de noodzakelijke verbreding van de A27 opnieuw een stuk bos van Amelisweerd gekapt. Minstens 800 bomen zullen sneuvelen aan weerszijden van de bak. In 1982 moesten al 600 bomen wijken voor de aanleg van de A27, nu is Amelisweerd opnieuw de klos. ‘Een strook waardevol bos met hoge oude bomen gaat er aan. Er staan eiken van meer dan 150 jaar oud’, aldus Kerngroep Ring Utrecht die bestaat uit Utrechtse bewoners-, natuur- en milieuorganisaties.
Maar dat is volgens bureau SUUNTA, dat gerekend heeft met cijfers van de ochtend- en avondspits, dus niet nodig. In het rapport wordt de verkeersveiligheid als belangrijk toetsingscriterium genomen. Net zoals in het Tracébesluit wordt in het 2 x 6 alternatief het principe van het ‘ontweven’ toegepast. Dit principe zorgt ervoor dat invoegend en uitvoegend verkeer tijdig van elkaar wordt gescheiden wat de veiligheid ten goede komt.
Mocht de overheid niet op andere gedachten zijn te brengen dan is de kans reëel dat er, zoals begin jaren ’80, een bosbezetting plaats zal vinden. Op internet wordt door een anonieme actiegroep opgeroepen ‘samen de boom in te gaan’ waarvoor zich tot op heden al meer dan vijftig personen hebben opgegeven. ‘Hoe meer mensen nu al aangeven de boom in te gaan, hoe waarschijnlijker het wordt dat het kabinet dit onzinnige plan serieus gaat heroverwegen.’ De actiegroep zoekt minstens 800 klimmers.