De Belgische gebroeders Jean-Pierre en Luc Dardenne hebben een fictieve film gemaakt over religieus fanatisme. Een 13-jarige jongeman wil zijn wiskundelerares dood steken.
De Belgisch-Arabische Ahmed wordt namelijk aangevuurd door een fundamentalistische imam. Ahmed’s lerares zou volgens de imam geen goede moslim zijn, en ze heeft ook nog een relatie met een jood. Le Jeune Ahmed schetst de missie van de jongen en laat zien hoe de mensen in zijn omgeving hem proberen te weerhouden over te gaan tot het begaan van een dodelijke daad.
Interessant dat de Dardennes het heikele thema van religieus fanatisme hebben aangedurfd. Bovendien, op het moment dat de broers voorheen onsympathieke personages uit hun films hadden verbannen, komen ze met deze Ahmed op de proppen. Het religieus fanatisme van de jongen wordt ijzingwekkend vertolkt door debutant Idir Ben Addi. Bijna als een robot kwijt hij zich van zijn taak.
Slim van de Dardennes dat ze een 13-jarige kozen als potentiële moordenaar. Van een kind accepteren we meer, is blijkbaar hun uitgangspunt. Tijdens een ruzie met zijn blanke Belgische moeder, die zelf geen moslim is, blijkt dat de bekering van Ahmed slechts een maand geleden plaats heeft gevonden. Wat nou precies de oorzaak is van diens oplaaiende fanatisme wordt niet duidelijk. Misschien is het de afwezigheid van zijn vader. Of kwam het door zijn neef die de martelaarsdood kreeg in Syrië?
De Dardennes zijn wars van psychologische verklaringen over het gedrag van hun personages. Dat maakt hun films meestal boeiend en onvoorspelbaar. Het lijkt ook alsof de broers terug grijpen naar de rauwheid van films als Rosetta (1999) en L’Enfant (2005). Toch mist Le Jeune Ahmed die geweldige punch. De regisseurs hebben waarschijnlijk deze explosieve thematiek te voorzichtig behandeld.
In de film wordt niet duidelijk gemaakt waarom kinderen dit gewelddadige pad op gaan. Heel netjes tonen de regisseurs hoe Ahmed niet gered kan worden, zeker niet door rehabilitatie van de staat. Hij belandt na zijn eerste aanslagpoging in een gesloten inrichting. De idealistische medewerkers daarvan maken een wereldvreemde indruk. Ook de liefde van zijn moeder en zijn sympathieke wiskundelerares kunnen hem niet weerhouden.
Le Jeune Ahmed kan als een soort thriller worden gezien. Waarbij de vraag of Ahmed voor de dood of het leven kiest voor de nodige suspense zorgt. Het is weliswaar geen topper in het imposante oeuvre van de Dardennes, bezienswaardig is het alleszins.
Ulrik van Tongeren