Daags voordat de kabinetsleden het vliegtuig pakken voor een ver vakantieoord, maakt men bekend dat luchthaven Schiphol vanaf 2021 verder mag groeien. De plannen voor Lelystad Airport worden een tikkeltje bijgesteld.

Het kabinet bespreekt vrijdag een voorstel van minister Van Nieuwenhuizen (VVD) om het aantal vliegbewegingen vanaf 2021 beperkt te laten stijgen. Thans geldt een maximum van 500.000 vluchten per jaar. Het kabinet is ervan overtuigd dat de groei gepaard kan gaan met minder milieuoverlast… Van Nieuwenhuizen gaat de komende tijd met omwonenden en de luchtvaartsector overleggen om draagvlak te creëren voor haar plannen.

Als het aan de bewonersorganisatie Schiphol ligt, maakt het kabinet geen enkele kans. In januari van dit jaar mislukte het overleg tussen de sector en omwonenden onder leiding van oud-minister Alders. „Terwijl we in overleg zijn met de minister, op haar verzoek, over de toekomst van Schiphol neemt ze een besluit dat Schiphol mag groeien”, zegt Matt Poelmans van de bewonersorganisatie tegen de NOS.

Volgens Poelmans komt het besluit uit de lucht vallen en is het onnodig. „Er zijn verschillende redenen waarom Schiphol niet hoeft te groeien en niet kán groeien. Dat heeft onder meer te maken met de veiligheid en de gezondheid. Zo zijn bij Schiphol grote concentraties fijnstof aangetroffen.” Verder ergert hij zich eraan dat de luchtvaart kennelijk niets hoeft te doen aan het klimaatakkoord. Het verhaal over stille vliegtuigen noemt hij een sprookje.

„Schiphol laten groeien in tijden van klimaatcrisis is waanzin”, zegt Dewi Zloch namens de milieuorganisaties Greenpeace, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. „Alle sectoren moeten aan de bak met groen beleid, maar blijkbaar niet de luchtvaart.” Greenpeace lanceerde onlangs de campagne ‘Noodlanding voor het klimaat’ waarvoor burgers worden opgeroepen deel te nemen aan debatten over een baanbrekende actie.

De Schiphol Groep – de Staat der Nederlanden is met 70 procent grootaandeelhouder, Amsterdam met 20 procent – is in zijn eentje verantwoordelijk voor 13,6 miljoen ton CO2 per jaar, alleen al op zijn Nederlandse luchthavens (Schiphol, Lelystad, Eindhoven, Rotterdam/Den Haag). Daarmee zou de Schiphol Groep verantwoordelijk zijn voor bijna 7 procent van de totale uitstoot van CO2 in Nederland. Ter vergelijking: alle personenauto’s zijn goed voor 8,5 procent van de Nederlandse uitstoot.

Ondertussen zijn actiegroepen tegen de uitbreiding van vliegveld Lelystad, dat vakantievluchten overneemt van Schiphol, ziedend over de manier waarop het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat omgaat met de duizenden inspraakreacties van burgers op de plannen. Ze voelen zich geschoffeerd. „Op het ministerie denken ze dat ze met een stelletje debielen te maken hebben. Ik vind het ongehoord”, briest Leon Adegeest van HoogOverijssel en de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL).

Het ministerie past het plan Lelystad Airport slechts op drie puntjes aan. Dat is het resultaat van bijna tienduizend inspraakreacties van burgers. Begin dit jaar werden zes informatieavonden gehouden in onder meer Zwolle, Apeldoorn en Lelystad. Inwoners konden hun mening geven op het Luchthavenbesluit voor Lelystad Airport. In totaal dienden 9.362 mensen een reactie (zienswijze) in, goed voor 164.883 suggesties en verbetervoorstellen op het plan voor een vakantieluchthaven in Flevoland.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties