Filmmuseum Eye eert deze zomer de Franse actrice Isabelle Huppert met een uitvoerig retrospectief. De vrouw heeft inmiddels ruim 130 rollen in speelfilms en tv-series gespeeld, alsmede talrijke theaterrollen, en dat sinds begin jaren ’70. De lijst van befaamde regisseurs waarmee ze werkte is lang. De 66-jarige Huppert is overigens niet van plan het rustiger aan te gaan doen.

Haar grote doorbraak was Les Valseuses (1974) van Betrand Blier. Tegen het einde van de film komt ze in beeld maar maakt nog geen indruk. Collega-actrices Brigitte Fossey, Miou Miou,en Jeanne Moreau excelleren daarentegen. De tijd van Huppert zal spoedig volgen. Volgende mijlpaal is La Dentellière (1977) van Claude Goretta. Hierin speelt ze een 22-jarige kapster die kapot gaat aan een stukgelopen relatie met een student. De ingetogen en bijna nuchtere acteerstijl van Huppert valt op.

Het slotbeeld van de film is verbijsterend. Huppert kijkt recht in de camera de toeschouwer aan, dat doet pijn. Op deze weg zal ze doorgaan, het mysterie van Huppert is geboren. Welke rol zij ook speelt, de actrice levert immer onverwachte dramatiek. Hoe onsympathiek haar personages ook kunnen zijn, ze weet altijd de aandacht van de kijker vast te houden. Haar wijze van acteren lijkt bijna achteloos. Met nuchterheid en zonder opsmuk verstopt ze geraffineerd haar techniek.

Zie je bij die andere grote actrice Meryl Streep de acteerradartjes draaien, bij Huppert valt de nuchtere wijze op waarop ze een rol benadert. Om die reden komen de emotionele momenten zo hard aan. Mooi voorbeeld is haar rol in de thriller La Cérémonie (1995) van Claude Chabrol. Het lijkt welhaast nonchalant zoals ze haar rol opvat. Dat maakt de moordpartij van haar personage aan het eind des te dramatischer.

Huppert is meesterlijk wanneer ze manipulatieve vrouwen kan spelen, zoals in de duistere drama’s La Pianiste (2001) en Elle (2016). Maar laten we niet vergeten dat zij ook een groot comedienne is, wat ze in de verrukkelijke komedie Copacabana (2010) ten overvloede bewijst. De actrice heeft een breed register en is altijd in voor een avontuur. Zo maakte ze twee films met de Zuid-Koreaanse regisseur Honom Song-soo.

Claire’s Camera is een luchtige komedie over de filmwereld. Huppert speelt een toeriste die de hoofdpersonages fotografeert. Het is heerlijk om te zien hoe zij een dergelijke simpele rol invult. De vreselijke term naturel mag voor één keer uit de kast worden gehaald. Naturel en spontaan. Hoe is het mogelijk dat een veteraan als Huppert nog zo fris en ongedwongen kan acteren? Dat is háár mysterie.

Ulrik van Tongeren

Le Monde D’Isabelle Huppert, tot en met 18 augustus in Eye. Naast het retrospectief brengt Eye een aantal hoogtepunten uit in de nationale filmtheaters.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties