De kritische recensent Olivier Keegel krijgt terecht niet langer toegang tot persvoorstellingen van de Nationale Opera, zo heeft het gerechtshof Amsterdam bepaald.
Olivier Keegel schreef begin vorig jaar een venijnig opiniestuk over de Nationale Opera dat in Het Parool werd gepubliceerd. Hij noemde het nieuwe seizoen van de Nationale Opera onder andere ‘een hautaine klap in het gezicht van de traditionele operaliefhebber’. De directie van de Opera was daar dermate verbolgen over dat Keegel sindsdien bij persvoorstellingen wordt geweerd. Met de kritiek van Keegel zou hij het ‘journalistiek aanvaardbare hebben overschreden’, aldus de Nationale Opera.
Hierop stapte Keegel vorig jaar naar de rechter. Hij beval de Nationale Opera hem gratis kaartjes te verschaffen voor iedere premièrevoorstelling en hem daarnaast toe te laten tot elke perspresentatie. Volgens Keegel is het verbod in strijd zijn met zijn recht op vrije nieuwsgaring, wat in het verlengde ligt van zijn recht op vrijheid van meningsuiting.
Maar volgens het gerechtshof Amsterdam is het verbod niet in strijd met de vrijheid van meningsuiting, meldt Het Parool vandaag. Keegel wordt ten slotte niet geweerd van de openbare voorstellingen, hij moet daarvoor alleen zijn eigen kaartje betalen. Het verbod leidde begin vorig jaar tot enige ophef in de klassieke scene. Paul Korenhof, medewerker van de Concertzender, kan het verbod ‘wel enigszins begrijpen.’
Kleinzielig van DNO. Dit riekt naar censuur: de ene recensent beter behandelen dan de andere. Op weg naar de gelijkgeschakelde pers.