Luchthaven Schiphol is al jarenlang in overtreding omdat het niet beschikt over een natuurvergunning. Zeker 100.000 jaarlijkse starts en landingen zijn daardoor illegaal.
Dat stelt milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB), dat eerder het Nederlandse stikstofbeleid ontmantelde. „Het betekent dat Schiphol in overtreding is en er sprake is van een illegale situatie”, zegt Johan Vollenbroek van (MOB). Hij heeft de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit in een open brief formeel verzocht te gaan handhaven.
‘Uit Wob-verzoeken aan, en telefonisch overleg met, verschillende ministeries en de Omgevingsdienst is gebleken dat luchthaven Schiphol niet over een vergunning beschikt in het kader van de Wet natuurbescherming (verder: natuurvergunning) ondanks de bijzonder grote NOx-en ammoniakstikstof uitstoot en een forse negatieve invloed op een groot aantal natuurgebieden in tenminste drie provincies’, schrijft MOB.
‘Ook zijn er significante effecten op de gezondheid van onder meer kinderen, die onder de rook van de luchthaven wonen’, zo vervolgt MOB. ‘Het ontbreken van een natuurvergunning betekent dat er sprake is van een illegale situatie nu Schiphol activiteiten verricht in afwijking van de positief vergunde situatie op de referentiedatum die leiden tot een hogere depositie van stikstof op Natura 2000-gebieden.’
‘MOB verzoekt het bevoegd gezag om alle activiteiten zoals die momenteel in strijd met het recht worden verricht door luchthaven Schiphol per direct te beëindigen en beëindigd te houden. Dit kan op korte termijn alleen door het aantal vliegbewegingen (starts en landingen) op Luchthaven Schiphol terug te brengen tot het aantal zoals dat positief was vergund op de referentiedatum.’
Juristen zijn verbaasd dat Schiphol geen vergunning heeft.„Dat is eigenlijk onvoorstelbaar”, zegt advocaat milieurecht Bondine Kloostra vandaag in het tv-programma EenVandaag. „Allereerst omdat het bedrijf hem niet heeft aangevraagd, maar ook omdat de overheid dit heeft laten lopen. Een passende beoordeling, ‘wat doet een activiteit met de natuur?’, is gewoon verplicht. Die móet je laten uitvoeren.”
In een oubollige reactie laat Schiphol weten dat in haar ogen geen vergunning nodig is om dat de luchthaven al ruim honderd jaar bestaat en de vliegoperatie dus al ruim voor de invoering van de Europese Natuurbeschermingsrichtlijnen en de Wet Natuurbescherming bestond. „De vliegoperatie is van oudsher gereguleerd door algemene regels, zoals de Wet Luchtvaart en het Luchthavenverkeersbesluit en niet door (latere) vergunningen. Schiphol heeft dan ook geen vergunning op grond van de Wet natuurbescherming aangevraagd.”
De Schiphol Groep – de Staat der Nederlanden is met 70 procent grootaandeelhouder, Amsterdam met 20 procent – is in zijn eentje verantwoordelijk voor 13,6 miljoen ton CO2 per jaar, alleen al op zijn Nederlandse luchthavens (Schiphol, Lelystad, Eindhoven, Rotterdam/Den Haag). Daarmee zou de Schiphol Groep verantwoordelijk zijn voor bijna 7 procent van de totale uitstoot van CO2 in Nederland.