De milieuorganisatie verzoekt haar achterban een keuze te maken tussen drie actiemiddelen. Een statement tegen de uitbreidingsplannen van Schiphol waardoor de vervuiling toeneemt.

‘Dit is het probleem: we zitten midden in een klimaatcrisis, maar Schiphol krijgt ruim baan om door te groeien en nóg meer te vervuilen. Zulk grenzeloos gedrag vraagt om een radicaal andere aanpak.’ Dit schrijft Greenpeace op haar website, gekoppeld aan de oproep om uiterlijk 6 oktober een keuze te maken tussen drie actievoorstellen.

Het eerste voorstel behelst een festival (‘protestival’) in de aankomst-/vertrekhal Schiphol Plaza. Voorstel twee heeft betrekking op de uitbreiding van vliegveld Lelystad voor vakantievluchten waarmee Schiphol via de achterdeur alsnog uitbreidt. Het idee is om op die locatie te gaan kamperen. Het derde voorstel is zeer vrijblijvend, namelijk via Facebook te protesteren,

Schiphol Group is niet alleen het bedrijf Schiphol Airport, ook de luchthavens in Rotterdam, Lelystad en Eindhoven maken er onderdeel vanuit. Onderzoek van CE Delft laat zien dat op deze vliegvelden jaarlijks 4.780 miljoen liter kerosine getankt wordt. Daardoor stoot dit bedrijf elk jaar een slordige 13,6 Mton CO2 uit. Ter illustratie: dat is bijna net zoveel als alle personenauto’s in Nederland elk jaar uitbraken.

Daarnaast komen er andere, nog viezere stoffen dan CO2 vrij. Denk aan stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. ‘Omdat vliegtuigen op grote hoogte vliegen is de impact van die stoffen nóg groter. Minstens twee keer zo schadelijk, om precies te zijn’, aldus Greenpeace. ‘Ons klimaat vraagt nu om actie. Dat betekent: minder vluchten, geen uitbreiding en geen nieuw vliegveld in de polder.’ Tevens heeft Schiphol geen natuurvergunning.

Donderdag presenteerden diverse milieuorganisaties het rapport Nieuw toekomstbeeld voor de luchtvaart. Daarin wordt gesteld dat de luchtvaart moet krimpen, in plaats van groeien of gelijk blijven. Want zonder ingrijpen, zal de luchtvaart ondanks betere vliegtuigen in 2045 volgens de organisaties meer uitstoten dan alle andere Nederlandse sectoren bij elkaar opgeteld. Later dit jaar komt het kabinet met een Luchtvaartnota waarin staat hoe de vliegtuigsector zich de komende decennia mag ontwikkelen.

Door ravage

Abonneer
Laat het weten als er

*

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties