[IFFR] Slotdag

Waarom zou je naar Internationaal Filmfestival Rotterdam (IFFR) zijn gegaan? Een karrenvracht aan films die hier te zien waren, wordt de komende maanden in de filmhuizen en bioscopen uitgebracht. Festival topper Uncut Gems ging 31 januari op Netflix in première.

Dit juweel van een film op een groot scherm zien is een belevenis. Helaas zonder ondertiteling, de New Yorkse dialogen waren soms moeilijk te verstaan. Mensen vergeten wel eens dat films gemaakt worden om op een groot scherm gezien te worden. Netflixen thuis op de bank is toch wat anders dan in een zaal echte cinema beleven.

In een grote zaal het prachtige Australische drama Babyteeth beleven, over een jong meisje met kanker, en dan om je heen gesnik horen. Film is emotie, nog steeds. Verrassend nuchter is de vertelling en komt daardoor des te harder aan. Regisseuse Shannon Murphy zei in het nagesprek dat de film in de eerste plaats gaat over een meisje dat viool speelt. Het was een fijn gesprekje, maar het ging net iets te lang door. Dat is het euvel van dergelijk contact, het kan soms oeverloos worden.

De Belgische cineaste Marion Hänsel wist hoe het moest, haar antwoorden waren kort, krachtig en kernachtig. Contact tussen filmmakers en het publiek is belangrijk tijdens het IFFR, het geeft de ervaring meerwaarde. Er zijn bezoekers die daar geen zin in hebben, ze lopen dan massaal voor en tijdens het gesprek de zaal uit.

Hierdoor was het nagesprek met een van de regisseurs van de Braziliaanse film Bacurau lastig om te volgen. Misschien hebben mensen een overdaad aan prikkels, er is heel wat te verstouwen tijdens zo’n festival. Er zijn zoveel evenementen, en alles moet groots en meeslepend zijn, het intieme raakt daardoor zoek. Daarom vluchten sommige bezoekers van het festival tijdens voorstellingen in hun telefoon, de flikkerende schermpjes zijn behoorlijk irritant.

Er waren bijzondere evenementen te beleven op het IFFR. Zoals de eenmalige presentatie van het subversieve meesterwerk Crash (1996) van David Cronenberg, een gerestaureerde versie met 10 minuten extra filmmateriaal. Heel moedig om met deze film vol seks, waarin personages opgewonden raken van autobotsingen, op de proppen te komen. En dat in deze griezelig preutse tijd waarin beeldende kunst met naakt uit publieke ruimtes wordt verwijderd.

Extra bonus bij de vertoning van Crash was de indringende muziek van componist Howard Shore, de componist maakte een nieuw arrangement van de score. Het was een excentrieke opstelling met zes elektrische gitaren, drie harpen, slagwerk en een paar blazers. Het klonk geweldig, wat een belevenis.

Kijk, daarvoor gaan we naar Rotterdam. Deze 49ste editie trok 340.000 bezoekers, waarvan 28.000 voor educatieve doeleinden, schoolklassen dus. Voorts stapte de charismatische directeur van IFFR, Bero Beyers, op na vijf succesvolle edities. De 50ste editie van het Internationaal Filmfestival Rotterdam zal plaatsvinden vanaf 27 januari tot en met 7 februari 2021.

Ulrik van Tongeren

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg ons op twitter
Zoeker
Rubrieken