De opening van Lelystad Airport wordt als gevolg van de coronacrisis uitgesteld tot november volgend jaar. Tegenstanders zagen dit besluit al aankomen.
Door de coronacrisis is het voor minister Van Nieuwenhuizen niet nodig dat de luchthaven, die vakantieverkeer van Schiphol moet gaan overnemen, nog dit jaar opengaat. Schiphol wordt momenteel en in de komende maanden deels gebruikt als parkeerplaats voor vliegtuigen die aan de grond worden gehouden. Daardoor zal van overloop dit jaar zeker geen sprake zijn, aldus Van Nieuwenhuizen.
Lelystad Airport had al een paar jaar in bedrijf moeten zijn als luchthaven voor met name vakantieverkeer. Maar door weerstand van met name omwonenden over onder meer vliegroutes en de gevolgen voor natuur en milieu is dat al een paar keer eerder uitgesteld. Van Nieuwenhuizen stuurde er tot dusver op aan dat Lelystad Airport uiterlijk dit najaar alsnog open zou gaan, zoals ook afgesproken in het regeerakkoord.
Dinsdag bracht de Commissie voor de milieueffectrapportage (MER) naar buiten dat ze de stikstofneerslag door het vliegveld in eerdere berekeningen heeft onderschat. Deze ligt iets hoger dan de grens waarboven een natuurvergunning nodig is, aldus de Commissie MER en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. De stikstofuitstoot is ruim twee keer zo groot als het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat oorspronkelijk deed voorkomen.
De Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) zagen opnieuw uitstel van de opening van Lelystad Airport wel aankomen. In SATL werken achttien actiegroepen samen tegen de opening van Lelystad Airport. De actievoerders zijn „ontzettend blij” dat het nu weer ruim een jaar langer gaat duren voordat er vakantievluchten laag over kwetsbare natuurgebieden gaan vliegen.
„En dan is het al bijna 2023. In dat jaar wordt het luchtruim opnieuw ingedeeld, waardoor vliegtuigen niet zo laag van en naar Lelystad hoeven te vliegen. Het lijkt ons verstandig om een eventuele opening nu maar door te schuiven naar 2023”, aldus Jaap Kloosterziel van Red de Veluwe. De actiegroepen zijn boos dat het ministerie dinsdag voor de derde keer moest toegeven dat gebruikte cijfers niet kloppen.