In de Luchtvaartnota, die de toekomstplannen tot 2050 schetst, gaat het kabinet ondanks de coronacrisis en duurzaamheidsdoelen nog altijd uit van groei.
Het kabinet houdt vast aan Lelystad Airport als overloop voor Schiphol, ook nu het door de coronacrisis veel langer kan duren voordat de luchthaven weer aan zijn maximale aantal vluchten komt. „Uiteindelijk wil iedereen toch weer met het vliegtuig op vakantie. Voorgaande crises hebben geleerd dat de luchtvaart altijd weer opkrabbelt”, zegt minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur).
In de Luchtvaartnota, die de kaders schetst voor de ontwikkeling van het vliegverkeer in de jaren tot en met 2050, houdt men dan ook nog steeds rekening met groei. Die wordt wel, zoals de minister al eerder bij herhaling liet weten, afhankelijk van verdere verduurzaming en beperking van de geluidsoverlast rond luchthavens. De groei van de luchtvaart wordt geschat op 1 tot 1,5 procent per jaar.
Een ander punt uit de Luchtvaartnota is dat over tien jaar de grondoperaties op de luchthavens volledig klimaatneutraal moeten zijn en de CO2-uitstoot weer op het niveau van 2005. In 2050 moet de CO2-uitstoot gehalveerd zijn en in 2070 gereduceerd tot nul. Er is alleen ruimte voor groei als het aantal ernstig gehinderden aantoonbaar afneemt. Er komt geen nader onderzoek naar het bouwen van een luchthaven op zee.
Milieuorganisaties reageren teleurgesteld. Natuur & Milieu, Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Milieudefensie noemen het „stuitend” dat Van Nieuwenhuizen amper grenzen stelt aan de luchtvaart. „Met deze nota houdt het de uitzonderingspositie van de sector, die ook al bijna geen belasting betaalt, in stand. Onbegrijpelijk en in strijd met de opdracht.”
De Werkgroep Toekomst Luchtvaart (WTL) en de Bewoners Omgeving Schiphol pleitten er eerder deze week voor dat Schiphol na de coronacrisis naar maximaal 385.000 vliegtuigbewegingen per jaar moet dalen. Voor de uitbraak van het virus lag het plafond van vliegtuigbewegingen nog op 500.000 met zicht op groei, maar volgens de bewonersorganisaties kunnen er 115.000 ‘overbodige’ vluchten vanaf.