Fabienne, gespeeld door Catherine Deneuve, is in de zeventig en een echte diva. Een narcistische filmlegende die uitsluitend voor haar vak leeft. Bovendien ligt ze met haar dochter Lumir (Juliette Binoche), die scenarioschrijver is, overhoop vanwege haar dubieuze memoires. De kern van de film is de gespannen verhouding tussen moeder en dochter. Fabienne is liever een uitmuntende actrice dan een goede moeder en vriend. Lumir leest haar memoires en is verbijsterd over haar leugens.
La Vérité van de Japanse regisseur en scenarioschrijver Hirokazu Kore-eda komt na zijn meesterwerk Shoplifters uit 2019. De aankondiging dat hij in Frankrijk een film zou gaan maken met Catherine Deneuve en Juliette Binoche was bij voorbaat niet veelbelovend. Dit is zijn eerste film buiten Japan en Franstalig gesproken. Het gaat soms mis als filmmakers buiten hun vertrouwde biotoop treden.
Kore-eda is immers een geniale chroniqueur van de Japanse samenleving. Hij maakt films waar het vaak over gebroken families en onvervulde dromen gaat. Spannend om dan te ervaren hoe hij de potentieel beladen familiebijeenkomst uitwerkt. Een voorspelbare verzoening tussen moeder en dochter, met betraande catharsis, dat verwacht je niet van Kore-eda. Hij gaat altijd dieper dan dat en onsentimenteel te werk, dat maakt zijn films des te aangrijpender.
La Vérité is overigens, ondanks het drama, opgezet als een lichte komedie. Verfrissend dat de film zich uitsluitend afspeelt in het huis van Fabienne in Parijs, zonder stereotype uitstapjes naar de Eiffeltoren en andere toeristische plekken. Belangrijkste vraag die de film oproept is of de rol van Fabienne dicht bij Deneuve staat. Speelt de actrice hier zichzelf?
Het is in ieder geval een groot genoegen om haar weer eens fenomenaal te zien acteren. De 76-jarige actrice is nog steeds een natuurkracht. Het vlijmscherpe cynisme en de scherpe tong die haar personage leveren zijn een verrukking om te beleven. Tevens is het een fijne verbeelding van het Franse sterrendom. Sporadisch wordt getoond dat Fabienne nog in een film binnenin de film acteert, wat toevallig een moeder-dochter drama is. Gek genoeg heeft dit deel van het verhaal te weinig diepte.
Voor Kore-eda is dit een lichtvoetige film die niet tussen zijn rijtje meesterwerken zoals Nobody Knows, Like Father like Son en Shoplifters staat. Het is wel een genot om te zien hoe soepel hij zich in een ander land en cultuur weet te verplaatsen. Er zijn prachtige vertolkingen door onder meer Deneuve, Binoche, Ethan Hawke, die hilarisch de echtgenoot van Binoche speelt, en Clementine Grenier als hun jonge dochter.
Ulrik van Tongeren